Het team van Bassrulers zorgt er steeds voor dat het hele festivalterrein een deel van beleving is
Het team van Bassrulers zorgt er steeds voor dat het hele festivalterrein een deel van beleving is Foto: Claudia Koole

Bassrulers creëert eigen identiteit op festivalmarkt

Door: Claudia Koole Algemeen

STEENBERGEN - In een festivalmarkt die nagenoeg verzadigd is en sinds 2010 geëxplodeerd is volgens organisator Erik Scherpenisse, weet Bassrulers uit Steenbergen zich steeds te onderscheiden. Dat leverde hen een derde plaats op bij de Festivalchart Awards. Hun eigen aanpak maakt het verschil dat onthouden wordt door bezoekers.

Jaren geleden begonnen ze in de Raayberg in Bergen op Zoom. Nadat uitverkochte edities uit hun jasje groeiden, gingen ze naar een outdooreditie in de Werkhaven van Nieuw-Vossemeer. Het eerste harddance festival in West-Brabant was hiermee geboren. Harddance is een Belgische jumpstyle en Nederlandse hardstyle. Vanaf 2015 zijn ze gevestigd in Steenbergen bij het Waterhoefke.

Vernieuwing

"Sinds 2010 is de festivalmarkt geëxplodeerd", vertelt Erik Scherpenisse als organisator en bedenker van de naam Bassrulers. "Er kwamen veel nieuwe festivals bij en de artiestengages zijn sindsdien ongelooflijk hard gestegen. Het werd een soort ratrace om maar te blijven proberen de grootste artiesten te boeken en groter te worden. Er bleef te weinig budget over voor het creatieve gedeelte. Veel kleinere festivals gingen hierdoor op elkaar lijken. Wij zijn nu een nieuwe weg ingeslagen en zijn uit de ratrace gestapt. We zijn terug naar de basis gegaan. We kiezen nu voor muzikale vernieuwing, voor intimiteit in plaats van massaliteit. Het gebeurt niet alleen op de podia, maar het hele terrein is deel van de beleving."

Identiteit

Het moet de jury van Festivalchart Awards zijn opgevallen dat Bassrulers dichtbij de bezoekers staat en zo betrokkenheid toont. Erik: "We organiseren allerlei brainstormsessies met betrokkenen en bezoekers om zoveel mogelijk aan te voelen wat het publiek wil. Bezoekers vinden ons denk ik niet zozeer beter dan de grote festivals, maar herinneren ons wel om onze eigen aanpak. We hebben geleerd te focussen op onze eigen identiteit. Onze grootste ambitie is niet om heel groot te zijn, maar om elk jaar rood omcirkeld te zijn in de agenda van onze bezoekers."

Verbroedering

Die bezoekers zijn niet meer alleen de zogenaamde gabbers van vroeger. "Nee", zegt Erik. "Het bijzondere wat we eigenlijk elk jaar ervaren is dat we zoveel verschillende soorten bezoekers naar ons festival trekken. Het is nu een mooie mengelmoes uit alle lagen van de bevolking. De muziek is de gemene deler die als het ware verbroedert." Die verbroedering is ook binnen het team te vinden. Erik Scherpenisse is oprichter van Bassrulers. Hij zegt over zijn team: "Malcolm Macgregor hielp als 15-jarige al mee met de lichtshow bij de eerste edities. Hij richt zich op de technische productie. Jeroen Gramsma is er sinds 2011, tijdens zijn afstudeerstage, bij betrokken en gaat over de site-productie. Alex Jongens heb ik in 2013 bij het team gevraagd. Zijn taak hoort bij de horeca en is een duizendpoot."

Op zaterdag 25 mei 2019 vindt er weer een festival plaats aan het Waterhoefke in Steenbergen van 13.00 tot 23.00 uur. De voorverkoop is reeds gestart.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief