Een deel van de Sloeweg krijgt stil asfalt.
Een deel van de Sloeweg krijgt stil asfalt. Foto: Britta Janssen

Sloeweg krijgt volgend jaar stil asfalt

Door: Britta Janssen Actueel

VLISSINGEN - Volgend jaar gaat de Sloeweg (N288) in Vlissingen op de schop. Om geluidsoverlast van het verkeer voor omwonenden, vooral in de wijk Bossenburgh, aan te pakken krijgt de weg stil asfalt. Dat gebeurt in twee fases. Als eerste pakt de gemeente Vlissingen in 2020 het deel van de Sloeweg tussen de rotonde en Weyevlietweg aan. In 2021 volgt het gedeelte tussen de Weyevlietweg en Sloebrug.

De gemeente Vlissingen vernieuwt de Sloeweg, een drukke toeristische route van en naar de kust, eerder dan oorspronkelijk gepland, vanwege de geluidsoverlast voor aanwonenden. De Koudekerkseweg staat ook op de planning om onder handen genomen te worden, maar dat gebeurt als de Sloeweg klaar is, naar verwachting in 2023.

Stil
'Wettelijk gezien hoeft de gemeente Vlissingen geen maatregelen te nemen voor de Sloeweg, omdat de hoeveelheid geluid en luchtverontreiniging binnen de normen vallen, vertelde de Vlissingse wethouder Rens Reijnierse eerder al. 'Maar we hebben begrip voor de klachten van de bewoners, daarom leggen we het stille asfalt aan.' Dit kost de gemeente volgens Reijnierse ongeveer evenveel als 'gewoon' asfalt. 'Stil asfalt is goedkoper dan gewoon asfalt, maar slijt wel sneller.'


Onveilig
In de hele gemeente voert Vlissingen groot onderhoud uit. "We hebben een grote vertraging opgelopen in het achterstallig onderhoud van onze kapitaalgoederen, zoals wegen, bruggen, groen, kades en lantaarnpalen", legt Ilonka Völker uit. Zij is projectleider kapitaalgoederen bij de gemeente Vlissingen. "De Artikel 12-inspecteur (Vlissingen is vanwege haar financiële problemen een Artikel 12-gemeente en staat onder financieel toezicht, redactie) heeft bepaald dat we eenmalig recht hebben op acht miljoen euro voor het groot onderhoud. Dat is genoeg om het achterstallig onderhoud tot een acceptabel niveau weg te werken."

De gemeente moet het onderhoud binnen zeven jaar op orde hebben en daarna ook op orde houden, legt de projectleider uit. "Het is niet zo dat er nu onveilige situaties zijn, maar de laatste jaren hebben we lapwerk verricht. Met de acht miljoen euro extra geld hebben we de kans om met het achterstallig onderhoud op orde te komen."

Slot
De acht miljoen euro is verdeeld in 5,5 miljoen voor de wegen en 2,2 miljoen euro voor de kades van de binnenhaven en het Scheldekwartier. "We kunnen niet overal tegelijk werken, want dan gaat de stap op slot. Daarom moeten we slim plannen. Ook combineren we werkzaamheden. Zo proberen we zoveel mogelijk de riolering, weg, het groen en bijvoorbeeld de plaatsing van ondergrondse afvalcontainers in een keer aan te pakken in een buurt. De staat van de riolering is daarbij leidend.
Waar bouwkosten in het hele land hoger uitvallen door de stijgende prijzen, is dat voor werk aan infrastructuur volgens de gemeente niet aan de orde, omdat dit een andere markt is.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief