De Willem Ruys kort na de oorlog.
De Willem Ruys kort na de oorlog.

John Brosens geeft lezing over de rol van de Willem Ruys in de oorlog

Door: Joep Bremmers Algemeen

VLISSINGEN - De Willem Ruys is met stip het meest tot de verbeelding sprekende schip dat in Vlissingen is gebouwd. Als ‘bouwnummer 214’ torende het schip gedurende de Tweede Wereldoorlog boven de zwaar gehavende stad uit. Schrijver John Brosens geeft vrijdag 29 oktober een lezing over de Willem Ruys en gaat onder meer in op de vraag hoe het Duitse plan om de schip aan het eind van de oorlog op te blazen is verijdeld.

John Brosens publiceerde eerder dit jaar zijn roman ‘Partizanen aan de Schelde’ waarin hij de rol van het Vlissings verzet in de Tweede Wereldoorlog uit de doeken doet. Hij maakte gebruik van niet eerder geraadpleegde bronnen en was zodoende in staat een reconstructie te maken. Zo vond Brosens bij het NIOD in Amsterdam een uitgebreid verslag van burgemeester Van Woelderen dat een nieuw licht werpt op de rol van het verzet in Vlissingen en waaruit ook blijkt dat Van Woelderen zelf een coördinerende rol speelde. Tijdens zijn onderzoek naar de rol van het verzet in de Tweede Wereldoorlog vond Brosens ook nieuwe informatie over de Willem Ruys die wonder boven wonder ongeschonden de oorlog doorkwam. Hoewel de Duitse bezetters voornemens waren om het schip aan het eind van de oorlog op te blazen om het zo uit geallieerde handen te houden, is dit op mysterieuze wijze uiteindelijk toch niet gebeurd.

Vragen
Tijdens de lezing gaat John Brosens voornamelijk in op de Willem Ruys en de vragen die er rondom het schip leven. Hoe kon het bijvoorbeeld dat het schip niet werd getroffen tijdens de vele geallieerde bombardementen? De Londense verzekeringsmaatschappij Lloyd zou de RAF gevraagd hebben het schip te ontzien. En het verhaal over de zoetwaterinstallatie onderin het schip, zo belangrijk voor de drinkwatervoorziening na de inundatie van Walcheren. Weerhield het vlakbij gelegen St. Josephziekenhuis de Duisters tot het opblazen van de werf en het schip? Werden verantwoordelijken omgekocht en wat was eigen initiatief? Bekende namen als Ortskommandant Heinze, chirurg Jens en tekenaar-constructeur Jobse worden vaak genoemd. Maar ook het onderzoek van de Vlissingse huisarts Ad van Dijk blijft niet onvermeld. Volgens Van Dijk was Kees Jobse de grote man achter de redding van de Willem Ruys, maar Brosens heeft daar andere ideeën over.

Beperkte toegang
De lezing wordt gehouden in Museum Scheldewerf en de entree kost tien euro en moet contant worden betaald. Er zijn maar dertig plaatsen beschikbaar en daarna wordt er geloot wie er nog bij kan. Inloop is vanaf 19 uur en de lezing begint om 19.30 uur. Na de pauze om 20.30 uur is er ruimte voor discussie. Bezoekers kunnen parkeren in de parkeergarage Scheldeplein of de parkeerplaats naast de Machinefabriek. Op het bouwterrein achter het museum mag niet geparkeerd worden. Aanmelden kan uitsluitend via email: museumscheldewerf@gmail.com.[n]



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief