Wmo-cliënten in Woensdrecht zijn tevreden over ondersteuning
Door: Eugene de Kok AlgemeenHOOGERHEIDE - De wmo-cliënten in de gemeente Woensdrecht zijn tevreden over de ondersteuning.
Dat blijkt uit het jaarlijks cliëntervaringsonderzoek. 390 mensen in de gemeente hebben gereageerd. Zij hebben tien vragen beantwoord, die in alle gemeenten worden gesteld.
Kwaliteit
Woensdrecht scoort beter dan vergelijkbare gemeenten. 85 tot 90 procent van de ondervraagden is (heel) tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning en 80 tot 85 procent is (heel) tevreden over het resultaat. “We doen het goed”, zegt wethouder Lars van der Beek. “Het heeft voor een groot deel te maken met onze communicatie. Niet iedereen krijgt wat hij of zij aanvraagt, maar we zijn altijd duidelijk. Ook als iemand iets niet krijgt. En als er excessen zijn lossen we het op.”
Laagdrempelig
Van der Beek wil zich de komende tijd richten aan de bekendheid van de cliëntondersteuning. Te weinig inwoners, minder dan de helft, weten dat zij gebruik kunnen maken van de vier vrijwillige en twee professionele ondersteuners. “Daar moeten we aan blijven werken.” In het onderzoek heeft ongeveer 20 procent aangegeven wel behoefte te hebben aan een vorm van ondersteuning. “De ondersteuning is er voor de mensen. Het is een laagdrempelige toegang tot informatie en ondersteuning in het eigen dorp. We vinden deze waardevolle voorziening erg belangrijk.”
Bijsturen
De gemeente wil de komende tijd continu gaan monitoren in plaats van het jaarlijkse onderzoek. “We kunnen het dan nog beter in de gaten houden en bijsturen als het nodig is.”