Chris Vermeeren zegt Mencia Sandrode vaarwel.
Chris Vermeeren zegt Mencia Sandrode vaarwel. Foto: Heleen Verburg

Cirkel is rond voor vertrekkende schooldirecteur Chris Vermeeren

Door: Addo Sprangers Algemeen

ZUNDERT - Vanwege gezondheidsredenen legde hij enkele maanden terug noodgedwongen zijn werkzaamheden als locatiedirecteur van Mencia Sandrode neer. De cirkel is rond voor Chris Vermeeren, die zijn loopbaan in het onderwijs begon én eindigt in zijn vertrouwde Zundert.

Vanwege zijn fascinatie voor taal en letterkunde studeerde hij Frans. Totdat zijn oom, docent aan de voormalige Mariaschool aan de Burgemeester Manderslaan, hem vroeg of hij geen belangstelling had om het onderwijs in te rollen. Zo geschiedde. Chris Vermeeren startte een avondopleiding tot leraar en werd tegelijkertijd als 18-jarige voor de leeuwen geworpen. “Het eerste jaar was moeilijk. Er zaten ook familieleden en bijna-leeftijdsgenoten in de klas, maar de school was er veilig genoeg voor.” Vanwege het geringe aanbod aan vacatures belandde hij na enige tijd in het bedrijfsleven, om - zodra de kans zich voordeed - toch weer terug te keren in het onderwijs. Met Mencia Sandrode als eindbestemming.

Drive

Zijn grote drive? “Je kunt iemand een basis geven voor de toekomst. Een oud-leerlinge van de mavo zei me eens: ‘Ik denk weleens terug aan mijnheer Vermeeren. Als ik het moeilijk had, had u altijd tijd voor me.’ Ze zit nu zelf in het onderwijs. Het klopt wat ze zegt. Met tijd en aandacht kun je iemand laten groeien in hun persoonlijke ontwikkeling. Zelf ben ik ook gegroeid. In je eerste jaar voor de klas moet je je waarmaken en laten zien wat je in huis hebt. Op zeker moment is de tijd van afdwingen voorbij en werk je op basis van wederzijds respect. De band met de persoon die voor de klas staat is vaak bepalend voor de bereidheid van leerlingen om ervoor te gaan.” Volgens Chris Vermeeren is een vwo-leerling vaak gericht op het resultaat en het daaraan verbonden cijfer. “Op de mavo wordt sneller gezegd: ‘Het komt wel goed’. Je kunt echter ook op andere manieren resultaten bereiken. Als je als leraar een goede band hebt met leerlingen en de juiste snaar weet te raken, krijg je óók dingen gedaan.”

Lastig

“Zundert is een kleine gemeenschap,” vervolgt hij. “Mijn voordeel is dat ik de mentaliteit ken en dat ik weet hoe de lijntjes lopen. Nadeel is dat je soms op de hoogte bent van een situatie thuis die van negatieve invloed is op het gedrag van een leerling. Het is in een enkel geval weleens voorgekomen dat ik iemand heb moeten wegsturen. Het is een maatregel die je dan omwille van de veiligheid van de rest moét nemen. Dat is lastig, want je kent mensen persoonlijk”.

Opsteken

Hij is van mening dat leerlingen iets van een leraar moeten opsteken. “Maar dat is omgekeerd óók het geval. Op het moment dat je de veertig passeert, ben je in de ogen van leerlingen een oude man. De wereld digitaliseert razendsnel, het tempo is vandaag de dag ook anders. Je moet echter mee. Dat maakt dat je zaken signaleert en accepteert. Je leert namelijk altijd van alles en iedereen.“



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief