
Persoonlijk verhaal van Afghanistanveteraan raakt bezoekers op Veteranendag
AlgemeenRUCPHEN - Op vrijdag 19 juni organiseerde de gemeente Rucphen haar jaarlijkse Veteranendag in het gemeenschapshuis Agora, in samenwerking met de Stichting Veteranen Rucphen. Ook de partners van de veteranen, die zij ‘ons thuisfront’ noemen, waren daarbij uitgenodigd.
Burgemeester Marjolein van der Meer Mohr opende de bijeenkomst en sprak haar dank uit voor de bijzondere bijdragen die veteranen hebben geleverd. Zij hebben zich ingezet voor vrede, vrijheid en veiligheid, vaak onder moeilijke omstandigheden.
Persoonlijk verhaal
Een indrukwekkend onderdeel van de ochtend was het persoonlijke verhaal van Luisa Bonanno, die als anesthesiemedewerker bij Defensie deelnam aan tien uitzendingen, waaronder zeven in Afghanistan. Met haar openhartige verhaal gaf zij een indringend beeld van de zichtbare én onzichtbare gevolgen van oorlog, maar ook van veerkracht, zorg en kameraadschap. Het was een heftige en tegelijk ook een hartverwarmende presentatie. In haar boek ‘Verborgen achter Maskers’ vertelt ze haar persoonlijke verhaal, inbegrepen over het trauma dat ze zelf heeft opgelopen.
Met dank en respect
Huib van lent, voorzitter van de Stichting Veteranen Rucphen, dankte de burgemeester op haar laatste veteranendag voor haar persoonlijke ondersteuning, waardering en betrokkenheid bij haar veteranen. Ook reikte hij een speciale COIN uit aan veteraan Sjak Jongbloed en vroeg hij aandacht voor Zita Hommen, die een eerste aanspreekpunt is voor veteranen die daar behoefte aan hebben.
Bij het verlaten van de Agora kregen de veteranen en hun partners een flesjes koud water vanwege het extreem warme weer, een Witte Anjer en, als speciale attentie van de burgemeester, een fraaie pen met het opschrift ‘met dank en respect’.
Herdenkingsceremonie
Daarna verplaatsten allen zich naar het dorpspark van Rucphen. Op de parkeerplaats naast de kerk stond een aantal historische militaire voertuigen opgesteld.
Een mooi decor voor de groepsfoto’s van veteranen en hun partners, maar ook voor de kinderen van de Sint Martinusschool die een eigen bijdrage zouden leveren aan deze veteranendag.
Aansluitend vond in het dorpspark bij het Witte Anjer Perkje met het Veteranenmonument een ingetogen herdenkingsceremonie plaats voor gesneuvelde en gewond geraakte kameraden.
Huib van Lent stond stil bij het gebrek aan erkenning en waardering dat veel veteranen na de 60 missies na de tweede Wereldoorlog hebben moeten ervaren. Denk daarbij o.a. aan Nederlands Indië en Srebrenica. Hij waardeerde het enorm dat de gemeente Rucphen vandaag haar veteranen positief in de schijnwerpers zette.
Daarna klonk het signaal Taptoe en volgden twee minuten stilte. Heel aandoenlijk was de afsluitende bijdrage van leerlingen van basisschool St. Martinusschool. Zij brachten op eigen wijze onder woorden wat vrede en vrijheid voor hen betekenden en hoe zij de offers van de veteranen waardeerden die daarvoor zijn gebracht. Tot slot dankte de burgemeester alle veteranen voor hun inzet en betrokkenheid. Hun verhalen verdienen het om verteld en herinnerd te worden.




