
Gemeente wil impasse rond De Buitelstee doorbreken, Hans Bolluijt bijt van zich af
Door: Redactie AlgemeenDINTELOORD - De gemeente Steenbergen wil een mediator inschakelen om het conflict rond De Buitelstee in Dinteloord vlot te trekken. Beheerder Hans Bolluijt zegt echter dat hij daar niet vooraf over is geïnformeerd en spreekt de gemeente op meerdere punten tegen.
De gemeente Steenbergen wil een mediator inschakelen om het vastgelopen overleg over de exploitatie van sportcafé De Buitelstee in Dinteloord weer op gang te brengen. Volgens het college is de verhouding met exploitant en beheerder Hans Bolluijt verder onder druk komen te staan en is inmiddels sprake van “aanhoudende maatschappelijke onrust”. Bolluijt kan zich niet vinden in de lezing van de gemeente en spreekt van “onjuiste suggesties”.
Het college schetst de situatie in een raadsmededeling aan de gemeenteraad. Daarin staat dat de huurovereenkomst met de exploitant op 31 december 2025 van rechtswege is verlopen. Een verlenging onder dezelfde voorwaarden is volgens de gemeente niet mogelijk, omdat die niet past binnen het huidige inkoopbeleid. Daardoor is volgens het college “een situatie ontstaan, die juridisch niet houdbaar is en moet worden hersteld.”
Volgens de gemeente is de exploitant een tijdelijke contractverlenging aangeboden om tot een structurele oplossing te komen. Dat voorstel is volgens het college uiteindelijk niet ondertekend, waardoor er op dit moment geen rechtsgeldige overeenkomst bestaat.
Ook schrijft het college dat recent overleg geen doorgang heeft kunnen vinden. Volgens de gemeente staat Bolluijt niet langer open voor een persoonlijk gesprek en wil hij zich laten vertegenwoordigen door belangenbehartigers zonder formele juridische status. “De gemeente acht het niet wenselijk om gesprekken via deze constructie te voeren”, schrijft het college. Daarom wil het een onafhankelijke mediator inschakelen “om als onafhankelijke partij te zorgen voor overeenstemming tussen de gemeente en exploitant/beheerder, gericht op een uitkomst met oog voor alle belangen.”
In de raadsmededeling erkent het college dat het dossier inmiddels meer is dan alleen een juridisch conflict. “Het college constateert dat dit dossier niet langer alleen een juridisch vraagstuk is, maar ook een maatschappelijk vraagstuk in de kern Dinteloord.”
‘Niet vooraf geïnformeerd’
Bolluijt reageerde dinsdag met een persoonlijke verklaring op de raadsmededeling. Daarin stelt hij dat hij pas drie dagen nadat de brief openbaar was gemaakt een exemplaar ontving.
“De gemeente heeft een brief gepubliceerd over mediation. Die brief is pas drie dagen later aan mij gestuurd én bevat onjuiste suggesties”, schrijft hij.
Volgens Bolluijt klopt het niet dat hij niet meer met de gemeente wil overleggen. “Ik ben nooit vooraf geïnformeerd over mediation” en “ik heb wél aangegeven dat gesprekken via mijn vertegenwoordigers lopen”, schrijft hij.
Ook zegt hij dat de gemeente niet heeft gereageerd op een bericht dat hij op 19 mei stuurde. Daarnaast stelt hij dat het overleg dat uiteindelijk niet doorging, door de gemeente zelf “in een onwerkbare setting” was georganiseerd.
Ondanks de ontstane impasse zegt Bolluijt nog altijd bereid te zijn om met de gemeente in gesprek te gaan. “Ik blijf openstaan voor een formeel gesprek — maar wel in de juiste setting en met mijn vertegenwoordigers aanwezig.”
Volgens hem dragen “de toon en inhoud van de gemeentelijke brief niet bij aan vertrouwen of samenwerking”.
De gemeente benadrukt in de raadsmededeling dat De Buitelstee een belangrijke voorziening is voor Dinteloord en zegt te blijven werken aan “een zorgvuldige, duidelijke en toekomstbestendige oplossing”.




