De Jacob van Artevelde op de nieuwe ligplaats.
De Jacob van Artevelde op de nieuwe ligplaats. Foto: Joep Bremmers

Gemeente wil ‘maritieme hubs’ in de binnenhavens

Door: Joep Bremmers Algemeen

VLISSINGEN - Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vlissingen heeft nieuw beleid vastgesteld ten aanzien van de binnenhavens. Met de binnenhavens worden in dit geval de Eerste en Tweede Binnenhaven bedoeld en de Dokhaven. De gemeente wil onder meer ‘maritieme hubs’ in de havens realiseren, die gebruikt kunnen worden door maritieme ondernemers met bijvoorbeeld watertaxi’s en rondvaartboten. “Zeg maar een soort bushalte voor schepen,” verduidelijkt wethouder Geoffrey Sips.

De gemeente wil de maritieme hubs realiseren aan de Albionsteiger, de Houtkade binnen het Dok, de Houtkade buiten het Dok, bij het NS-station en nabij ‘t Smoske. De Albionkade blijft in principe beschikbaar voor cruiseschepen. “De binnenhavens gaan een andere rol spelen in de stad,” aldus Sips. “Het gebied is de laatste jaren sterk in ontwikkeling en het is niet meer het wat rommelige, beetje ruwe terrein wat het was. De havens vormen steeds meer een verbinding tussen de Kenniswerf en de stad. We willen nu meer leefbaarheid en activiteit in de havens en daar maken de maritieme hubs deel van uit. We willen ondernemers de mogelijkheid geven om te kunnen ondernemen.” De ondernemers zouden dan ligplaatsen moeten reserveren via een digitaal reserveringssysteem, vergelijkbaar met het reserveringssysteem van Amsterdam Cruise Dock.

Jacob van Artevelde

Voor Zeeland Cruising, exploitant van rondvaartboot Jacob van Artevelde zijn de maritieme hubs geen oplossing. Zeeland Cruising stopte vorig jaar met rondvaarten over de Westerschelde omdat er geen vaste ligplaats in Vlissingen beschikbaar was. “We hebben nu een vaste plek aan de Tweede Binnenhaven,” vertelt Auke Klaver van Zeeland Cruising. “We huren daar een ligplaats van Provoost Maritiem en gaan vanaf Pasen weer rondvaarten organiseren zoals we dat vorig jaar al van plan waren. In de toekomst komt er misschien nog een betere steiger, maar we kunnen daar in ieder geval dit jaar blijven liggen.” 

Twee keer betalen

Volgens Klaver bieden de maritieme hubs zoals de gemeente die voor zich ziet geen uitkomst voor een schip zoals de Jacob van Artevelde. Klaver: “Daar zouden we alleen mensen van en aan boord kunnen laten gaan. Ons soort boten, en dat geldt ook voor Rederij Dijkhuizen, moeten een vaste plek hebben. Aan tijdelijke hubs hebben we niets. We zouden dan ook twee keer moeten betalen, voor de hub èn voor onze vaste ligplaats. Dus een hub is niks voor ons. Voor de watertaxi die we vroeger hadden is zoiets prima, want die vaart rondjes. Maar die bestaat allang niet meer, daar zagen we geen brood meer in.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief