Afbeelding
Foto: Shutterstock

Zet je schrap voor extreme hitte: vanaf vandaag code oranje in Noord-Brabant

Door: Hanneke Marcelis Algemeen

NOORD-BRABANT - Met temperaturen richting de 30 graden is het momenteel al zeer warm in Noord-Brabant. Maar daar gaat nog een schepje bovenop. Vanaf vandaag geldt er code oranje in het zuiden van Nederland vanwege extreme hitte.

Vanaf woensdag 24 juni tot en met ten minste vrijdag 26 juni geldt voor het midden en zuiden code oranje voor extreme hitte. "Vanaf woensdag tot en met ten minste vrijdag lopen de temperaturen op tot 33-36°C", laat het KNMI weten. Ook de nachten zijn warm. De hittekracht komt vanaf woensdag in het midden en zuiden uit op 9-10. Meteoroloog Floris Lafeber waarschuwt dan ook voor plaknachten. "Door een hoge luchtvochtigheid en een hoge minimumtemperatuur wordt het behoorlijk broeierig."

Kans op een superhittegolf

Een superhittegolf is een extreme hittegolf. Voor het noteren van een superhittegolf moet de maximumtemperatuur op vijf aaneengesloten dagen uitkomen op 30 graden of meer. Op drie van deze tropische dagen moet het zeer heet worden met maxima van 35 graden of meer.

De hitte gaat gepaard met een zeer hoge zonkracht. "We moeten de komende tijd rekening houden met een zeer hoge zonkracht. De zon schijnt tussen 13:00 en 15:00 uur met een zonkracht van 7 of zelfs een afgeronde 8 en dat betekent dat je al binnen 10-15 minuten kan verbranden. Smeer je dus goed in als je gaat genieten van de zon en het warme weer.", waarschuwt meteoroloog Lafeber.

Ook nog kans op smog

Op woensdag 24 en donderdag 25 juni wordt de luchtkwaliteit ook slecht in bepaalde delen van Nederland door ozonsmog. Mensen met luchtwegaandoeningen, kinderen en ouderen zijn relatief vaak gevoelig voor smog. Bij smog zit er tijdelijk extra vervuiling in de lucht, in dit geval is dit ozon door de hoge zonkracht. Hierdoor blijft de luchtvervuiling hangen en kun je daar last van krijgen.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief