
Keti Koti 2025: dit is waarom we blijven herdenken en vieren
Door: Sanne Brusselaars AlgemeenBERGEN OP ZOOM - Vandaag, op 1 juli 2025, wordt in Nederland Keti Koti herdacht. Keti Koti betekent letterlijk “gebroken ketenen” in het Surinaams en staat symbool voor de afschaffing van de slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen. Op deze dag in 1863 werd officieel een einde gemaakt aan de slavernij binnen het Koninkrijk der Nederlanden.
Keti Koti is uitgegroeid tot een belangrijke jaarlijkse herdenkingsdag in Nederland, waarbij stil wordt gestaan bij het leed en de onrechtvaardigheid van de slavernij. Tegelijkertijd wordt de vrijheid gevierd die voortkomt uit de afschaffing van deze praktijk. Dit maakt Keti Koti een dag van bezinning, erkenning en bewustwording.
De afschaffing van de slavernij in 1863 betekende echter niet meteen volledige vrijheid voor de tot slaaf gemaakten. Zij moesten nog tien jaar lang onder een zogenaamd ‘stelsel van staatstoezicht’ blijven werken. Pas in 1873 was de slavernij daadwerkelijk afgeschaft.
In heel Nederland worden op 1 juli evenementen, herdenkingen en festivals georganiseerd. Deze dragen bij aan het vergroten van het bewustzijn over de geschiedenis van de slavernij, de impact ervan op de Nederlandse samenleving en het belang van gelijke rechten en vrijheid voor iedereen. Hoewel er in Bergen op Zoom geen evenementen plaatsvinden, blijft het een belangrijke dag in de Nederlandse geschiedenis.
Keti Koti werd vanaf de jaren 1970 officieel erkend als herdenkingsdag. De dag krijgt sindsdien steeds meer aandacht, niet alleen binnen de Nederlandse Antillen en Suriname, maar ook in het hele land. Het is een dag die uitnodigt tot gesprek en reflectie over het koloniale verleden en de gevolgen daarvan tot op de dag van vandaag.




