Uiterst links: Anne-Marthe Westmaas en tweede van links: Hilde van Doorn.
Uiterst links: Anne-Marthe Westmaas en tweede van links: Hilde van Doorn. Foto: Rijksuniversiteit Groningen

Profielwerkstukprijs voor Hilde van Doorn en Anne-Marthe Westmaas van Calvijn College Goes

Door: Britta Janssen Algemeen

GOES - Hilde van Doorn en Anne-Marthe Westmaas van het Calvijn College in Goes hebben met hun profielwerkstuk de jaarlijkse Jan Penprijs van de Rijksuniversiteit Groningen gewonnen. De leerlingen van vwo 6 vielen donderdag in de prijzen met hun werkstuk over vroegkinderlijk trauma in de klas.

Elk jaar reikt de Rijksuniversiteit Groningen prijzen uit aan de beste profielwerkstukken van dat jaar, in de categorieën alfa, bèta en gamma. Het werk van Hilde en Anne-Marthe is uit vijf genomineerden gekozen in de categorie gamma. Hun onderzoeksvraag was: welke informatie kan leerkrachten in het christelijk-reformatorisch basisonderwijs aangereikt worden om leerlingen met een vroegkinderlijk chronisch trauma op de juiste manier te begeleiden?

Brochure

Hoewel een vroegkinderlijk trauma verregaande invloed kan hebben op getraumatiseerde leerlingen, ook in de klas, is er in het Nederlandse onderwijs volgens de twee leerlingen relatief weinig aandacht voor traumasensitief lesgeven. Het is belangrijk dat leerkrachten handvatten worden aangereikt om getraumatiseerde kinderen te begeleiden. 

Het doel van dit profielwerkstuk was dan ook om docenten in het basisonderwijs een handreiking te geven, door op basis van de beschikbare wetenschappelijke inzichten een brochure te ontwikkelen. Deze brochure is gedeeld met de Zeeuwse reformatorische basisscholen. Ook hebben de leerlingen twee gastcolleges gegeven aan tweedejaars pabostudenten op Driestar hogeschool in Gouda.

Juryrapport

‘Volgens het juryrapport is dit profielwerkstuk erg relevant in het wetenschappelijke veld, omdat naar dit thema nog maar weinig onderzoek is gedaan’, laat het Calvijn College weten. ‘De brochure geeft goede handvatten om in de lessen in te spelen op kinderen met vroegkinderlijk trauma. De jury beoordeelde dit profielwerkstuk als uitstekend.’

Anne-Marthe en Hilde: “Dat we genomineerd waren, was al een eer. Toen we te horen kregen dat we daadwerkelijk gewonnen hadden, waren we erg verrast. We zijn vooral blij dat ons profielwerkstuk praktisch nut heeft. We hopen dat we hebben kunnen bijdragen aan de bewustwording als het gaat om vroegkinderlijk trauma. Tot nu toe hebben we van verschillende basisscholen positieve reacties gekregen op onze brochure.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief