Afbeelding
Foto: Tom Rietveld

Verzamelaar Jan heeft een zolder vol modeltreinen: ‘Het liefst verzamel ik Nederlands materiaal’

Door: Tom Rietveld Algemeen

ZEVENBERGEN - Jan Legierse is een treingek, een treinliefhebber, zoals vele andere senioren, die in hun jeugd zijn begonnen met een treinspoortje, soms een blikken treintje, die rondjes reed. 

Jan: “Vroeger kocht je vader een treintje voor je.” Dat was voor Jan de eerste Märklin trein. “Dat was eerst alleen rondjes rijden. Dat werd uitgebreid met een locomotief en steeds weer iets erbij. En zo is eigenlijk de hobby en het verzamelen begonnen.” 

Jan vervolgt: “Er is ooit is gezegd door ene meneer Wolters, directeur van Piko, dat is een bekend merk in de treinenwereld. ‘Vroeger had je een schoolklas van 30 leerlingen en daar hadden er 28 een trein. Tegenwoordig heb je klassen van 30 leerlingen en daar hebben er 2 een trein.’ 

Bij mij heeft de hobby een tijdje stil gelegen. Ik heb het wel altijd bewaard. Mijn broer ook, want we deden het samen. Mijn broer is eigenlijk verder gegaan met dit merk Märklin. Mijn Märklin verzameling heb ik aan hem gegeven. Want Marlin is wel een goed merk, maar had geen Nederlands materiaal. En ik wil graag Nederlands rijden. Dat was in het begin heel erg moeilijk, want waar haal je dat vandaan? Kleine fabrikanten maakten wel wat specifieke modellen en dat was erg duur. Maar ja, je groeit erin. Je gaat het ook leren om het zelf te maken en dan kom je ook tot een aardig resultaat. Maar ondertussen zijn al die merken ook overgestapt op de Nederlandse markt. EEr is nu genoeg te koop uit standaard mallen, dat een beetje betaalbaar is. Maar je praat soms over prijzen van locomotieven variërend van 80 tot 1500 euro. En als je in het grote segment terechtkomt, dat tuinspoor, dan kom je aan de 2500 euro. Dat is echt voor de specifieke liefhebber, die dat willen verzamelen.

Als verzamelaar probeer je de exclusief bijzondere modellen te pakken te krijgen. Ik heb nu nog een model bij een kleinfabrikant uitstaan - materieel 36 - dat is een fantastisch treinstel, dat niemand maakt, behalve die ene kleinfabrikant. En dat is dan een bouwpakket, dat je allemaal zelf in elkaar moet knutselen. Zelf spuiten, beletteren bestempelen, noem maar op. Dat maakt het spannend leuk. Momenteel heb ik een project onder handen van een ander merk, dat is een heel oude Nederlandse locomotief, die maar vijf jaar heeft bestaan. Toen is die uit de roulatie gehaald, hij voldeed niet. Het was een project van Werkspoor, een zware diesel. Dat was de NS 2600, die vanwege het uiterlijk de naam ‘De Beel’ heeft gelegen. Vernoemd naar de KVP-minister-president Beel. Vanwege de min of meer gelijkenis met zijn voorhoofd hebben ze de locomotief De Beel genoemd. Dit soort modellen is een uitdaging voor een verzamelaar. Je moet dan ook het materiaal in huis hebben. Om het te kunnen realiseren. Ik heb draaibanken, freesmachines, zandstraal apparatuur, spuitcabines, noem maar op, anders kom je er niet mee.”

Jan Legierse heeft samen met een groep fanatieke hobbyisten de model-spoor-groep opgericht, die in een loods in de suikerfabriek in Zevenbergen hun hobby kunnen uitleven door de bouw van sporen en maquettes, waar de spoorgeschiedenis van Zevenbergen is uitgebeeld. Eerste week van april zijn er bij de vereniging in de suikerfabriek weer Open Dagen.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief