Arrivabus.
Arrivabus. (Foto: Sanne van der Mooren)

Stadsbussen verdwijnen bijna helemaal uit Bergen op Zoom

BERGEN OP ZOOM - Dat er plannen waren om de dienstregeling van de bussen in Bergen op Zoom op de schop te gooien, dat was al bekend. Maar uit het exploitatieplan van busmaatschappij Arriva voor komend jaar blijkt dat er een volledige nieuwe werkwijze uitgeprobeerd gaat worden in de gemeente Bergen op Zoom. De meeste stadsbussen verdwijnen en er komt meer aandacht voor vervoer op maat met behulp van deeltaxi's, deelauto's en deelfietsen.


De stadslijnen 22 (richting Gageldonk) en lijn 23 (richting Meilust) zijn de minst rendabele lijnen van de provincie Noord-Brabant. Reden: Bergen op Zoom heeft perfect fietsbare afstanden, de positionering van de buslijnen en de tijdsduur van bepaalde ritten. Daarom werd onlangs al bekend dat Arriva van plan is om deze lijnen te schrappen. Streekbussen die naar andere gemeenten rijden gaan een deel van deze lijnen overnemen. Zo neemt lijn 112 naar Roosendaal een deel van lijn 22 over via de Rooseveltlaan in de richting van het ziekenhuis en lijn 310 in de richting van Rotterdam neemt voor een deel lijn 23 over via de Mozartlaan, Burgemeester Wittelaan richting Halsteren. De diensturen die hiermee vrijkomen worden elders in West-Brabant ingezet.

Alternatieven

Uit het exploitatieplan voor komend jaar blijkt dat Arriva inderdaad van plan is om alleen nog stadsbus 25 te laten rijden in combinatie met streeklijnen. Bij verschillende bushaltes worden straks deelfietsen neergezet. Het plan is om bij tien haltes in totaal honderd fietsen te plaatsen. "Hierdoor kunnen reizigers ook het laatste stukje naar hun bestemming afleggen." Voor Halsteren en Lepelstraat wordt een deelauto aangeboden. Mensen voor wie de afstand naar de halte aan de rand van het dorp te ver is, kunnen met deze deelauto opgehaald worden. Deze deelauto moet geëxploiteerd worden door de dorpsraad. "Het eerste gesprek met de dorpsraden en ouderenbond heeft hierover reeds plaatsgevonden", laat burgemeester Frank Petter weten. "Een vervolggesprek is gepland. Doel is samen de behoeftes te pijlen en zo goed als mogelijk aan te gaan sluiten op de vervoersbehoeftes middel de alternatieven." Voor de wijken Gageldonk, Warande, Meilust en Noordgeest wil Arriva gaan werken met Bravo-flex. Dit is een busje dat alleen gaat rijden wanneer er gereserveerd wordt. "De reiziger kan tussen alle bestaande haltes opgehaald en afgezet worden."

Tarieven

De tarieven hiervoor zijn echter volgens de burgemeester nog wel buitenproportioneel. Een ritje met de Bravo-flex zou ongeveer 3,50 euro gaan kosten en de deeltaxi kost 3,26 euro + 0,49 cent per kilometer. "Dit is niet vergelijkbaar met een gemiddelde busrit die gemiddeld tussen de 1,19 en 1,90 euro kost. Deze dienen voor iedere burger billijk te zijn ofwel van evenredig prijspeil te blijven", stelt Petter. Daarnaast wil hij dat er een reizigersonderzoek wordt gehouden om te peilen waar zij behoefte aan hebben. Deze punten zijn dan ook door de gemeente Bergen op Zoom aangekaart bij Arriva. De besluitvorming bij de provincie is voor september geagendeerd. Na de besluitvorming in september verwacht de gemeente een passend antwoord te krijgen van de provincie en Arriva.

 

FOTOSERIES



Vacatures

BBL Leerlingen verzorgende D

SOMEREN, CRANENDONCK WEERT, NEDERWEERT EN LEUDAL

Bezorgers

Brabant en Zeeland

Senior Handhaver openbare ruimte

Oss

allround productiemedewerker Food

Lith

Oleja

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief