Afbeelding

West-Brabantse schakelklassen groeien verder op nieuwe locaties

Algemeen

BERGEN OP ZOOM/BREDA – Het nieuwe jaar is mooi begonnen voor de afdelingen van ISK Breda en Bergen op Zoom. Door de grote toestroom van leerlingen groeiden de beide Internationale Schakelklassen uit hun jasje. Onlangs verhuisden zij naar de Vervierstraat (Breda) en Nobellaan (Bergen op Zoom), waar nog ruimte is om verder te groeien. De verhuizing betekent zowel fysiek als organisatorisch een grote verbetering. “We kunnen nu echt schooltje spelen”, grapt directeur Jaap Oomen. De ISK’s hebben de opdracht om, in anderhalf à twee jaar, anderstalige pubers het Nederlands te leren.

Door leerlingen die nieuw zijn in Nederland, zo goed mogelijk Nederlands te leren, kunnen we ze voorbereiden op een succesvolle loopbaan in het Nederlandse onderwijsbestel, vertelt Oomen. Het gaat binnen de ISK om kinderen in de leeftijd van twaalf tot achttien jaar, die niet of nauwelijks Nederland kennen. Dat is het enige gemeenschappelijke wat de leerlingen hebben, de leerlingenpopulatie is op allerlei vlakken enorm divers en wisselend.

Divers

“We hebben leerlingen van verschillende komaf. Somalië, Eritrea, Polen, Roemenië, Syrië, Griekenland,…het is een brede groep met een brede problematiek. Bij een Pools meisje dat uit haar sociale omgeving wordt gehaald, spelen andere problemen dan bij kinderen uit Irak die voor IS vluchtten”, vertelt Oomen. Het omgaan met trauma’s is één van de moeilijkste taken van de leerkrachten.

Eén van hen die al dertig jaar met asielzoekers werkt, vertelt dat tijdens een les zomaar gruwelijke kwesties aan de orde kunnen komen. Als leraar moet je daarmee om leren gaan, want trauma’s kun je niet eerst behandelen. Pas wanneer de rust en regelmaat in het leven van een kind terugkeren, komen die naar boven, legt Oomen uit. De leerlingen vinden het fijn om naar school te mogen. Een jongetje dat voor straf moest nablijven bedankte de leraar achteraf dat hij langer op school had mogen blijven.

Succesvol vervolgtraject

Naast diversiteit in afkomst, achtergrond en problematiek krijgt de ISK ook te maken met grote verschillen in vooropleiding en intelligentie. Meisjes uit Somalië zijn misschien nooit eerder naar school gegaan, terwijl kinderen uit Syrië daarentegen wel een goede vooropleiding hebben gehad. De ISK’s staan per leerling telkens voor een grote uitdaging.

Oomen: “We willen ieder kind zo succesvol mogelijk in een vervolgtraject plaatsen. De ISK kan een leerling daar nog verdere taalondersteuning blijven bieden. Om de overgang zo goed mogelijk te laten verlopen, ben ik in overleg met diverse middelbare scholen en beroepsopleidingen in de omgeving, die de leerlingen van ons overnemen.” Nederlands leren staat op de eerste plaats, maar daarnaast krijgen leerlingen ook lessen in burgerschap, koken, creatieve vakken, lichamelijke opvoeding en indien nodig, leren ze fietsen.

Trots

Het aantal leerlingen op de ISK groeit snel en wisselt aan het einde van een schooljaar sterk, omdat dan telkens de helft van het aantal leerlingen uitstroomt. De ISK afdelingen in Breda en Bergen op Zoom ontvangen leerlingen uit heel West-Brabant. Momenteel zijn er 215 leerlingen in Breda en 162 in Bergen op Zoom. Ter vergelijking, in mei 2015 waren er respectievelijk 145 en 98 leerlingen. Door de verhuizing is er voldoende ruimte ontstaan om door te groeien en verder te professionaliseren. “Het is specialistisch en mooi werk, daar zijn we trots op”, besluit Oomen.

BIJDRAGE MARJET LUBBERS



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief