Afbeelding
Foto: Tom Rietveld

Beleidsadviseur afval Julia Suijkerbuijk: ‘Van afval naar grondstof is duurzame gedachte’

Door: Tom Rietveld Algemeen

“Julia Suijkerbuijk is sinds de zomer 2020 beleidsadviseur op het gebied van Afval. Zij heeft een brede opleiding en ervaring bij eerdere werkgevers op diverse beleidsgebieden. Is inmiddels goed ingewerkt en kan frank en vrij haar beleidsgedachten vormgeven. Meer Ouside the Box, dan traditioneel. Belangrijk bij afval richting toekomst, want daar zijn bijzondere ontwikkelingen te verwachten van afval naar grondstof (VANG)”, aldus wethouder Jack van Dorst.

Suijkerbuijk: “Als buitenstaander denk je: ‘Je gooit iets in de prullenbak en zet de bak aan de straat en het wordt wel geregeld’. Daar zit dan wel een hele wereld achter, van die wereld moet ik dan heel veel begrijpen. Van afval naar grondstof is een duurzame gedachte. Het is meer dan alleen maar zorgen dat het huisvuil wordt opgehaald. Je moet overkoepelend kijken, hoe het tot nu is georganiseerd en hoe het beter en slimmer zou kunnen”.

Communicatie, gedrag.

“Breder kijken om in te kunnen spelen op de ontwikkelingen op milieugebied. Hoe zetten we mensen aan het denken. Kunnen. Bewustwording van mensen is heel belangrijk bij afval scheiden. Naast het reguliere afval is ook zwerfafval een hot issue.

Er gebeurt zoveel, dat je dat in je eentje niet kunt bijhouden. Naast de inzameling kijken we ook naar de verwerking van de afvalstromen. Dat doen we samen. Samen met andere gemeentes in de regio. Nieuwe ontwikkelingen bij de afvalverwerking kunnen helpen één en ander efficiënter te laten verlopen, zodat ook de afvalstoffenheffing voor inwoners, zo laag mogelijk kan worden gehouden”.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief