De Havendijk in Yerseke is een drukke weg.
De Havendijk in Yerseke is een drukke weg. Foto: Bennie Krajenbrink

Auto’s mogen blijven op Havendijk

Door: Britta Janssen Algemeen

YERSEKE - Een houten overhangconstructie moet de drukke Havendijk in Yerseke breed genoeg maken voor alle verkeersstromen. Dit plan is woensdagavond gepresenteerd in het dorp. De gemeente Reimerswaal hoopt in februari met de herinrichting te kunnen beginnen.

Reimerswaal werkt al langer aan de beste oplossing voor de drukke Havendijk. Die wordt veelvuldig gebruikt door dorpsbewoners, maar ook toeristen en werknemers van de aangrenzende bedrijven. Terwijl toeristen oversteken om de oesterputten van dichtbij te bekijken, rijden vrachtwagens langs om mosselen te laden of lossen en zoekt een touringcar een plek om te parkeren.

Breder

Om de Havendijk veiliger te maken stelde de gemeente eerder voor de weg autovrij te maken. Dat stuitte op zoveel weerstand bij de ondernemers dat Reimerswaal op zoek ging naar een andere oplossing. In samenspraak met vertegenwoordigers namens ondernemend Yerseke, dorpsbewoners en de toeristische sector is het plan voor verbreding van de Havendijk ontstaan. “De bijna vijfhonderd meter lange hardhouten overhangconstructie aan de kant van de Koningin Julianastraat maakt de Havendijk tachtig centimeter breder en dat is precies genoeg om de auto’s, fietsers en wandelaars op een veilige manier de ruimte te geven”, stelt Bas van Hese, namens de gemeente Reimerswaal projectleider voor de herinrichting van de Havendijk.

Uitkijkpunten

Het herinrichtingsplan houdt volgens Van Hese rekening met toeristen die willen kijken bij de oesterputten, met de bedrijvigheid van de ondernemingen, (doorgaand) autoverkeer en met bussen en auto’s die een parkeerplek zoeken. “De toeristen worden aan de kant van de Julianastraat langs de Havendijk geleid. Om de oesterputten en andere bedrijvigheid van dichtbij te kunnen bekijken, maken we aan die kant van de Havendijk vier uitkijkpunten.” Dit zijn kleine, verhoogde pleintjes waar mensen even kunnen rondkijken en eventueel een informatiebord over wat ze zien kunnen lezen. De verhoging, het idee van een plateau, moet ervoor zorgen dat voetgangers niet her en der over de Havendijk lopen. “Met de herinrichting willen we alle verschillende soorten verkeer duidelijk een plek geven op de Havendijk.”

Maximumsnelheid

Door met verschillende materialen te werken moet de weg optisch smaller lijken, zodat te hard rijden - de maximumsnelheid op de Havendijk is dertig kilometer per uur - wordt tegengegaan, aldus Van Hese.

Wandelronde

Om de havens beter te verbinden met het dorpshart wil de gemeente ter hoogte van de Kaaistraat een grote trap naar de dijk aanleggen. “Dan kun je een mooi rondje Yerseke wandelen. Nu is het voor toeristen vaak zoeken welke kant ze op moeten lopen.”

Februari

Na de informatiebijeenkomst moet de gemeenteraad het herinrichtingsplan definitief vaststellen. Van Hese hoopt dat de werkzaamheden in februari kunnen beginnen. “Dat is een rustige periode. We hopen dat de herinrichting voor het nieuwe seizoen klaar is."

Havens

De aanpak van de Havendijk is het eerste onderdeel van het grootscheepse herstructuringsproject voor het gebied. De komende jaren wil de gemeente ook de havens deels herinrichten, onder meer voor betere parkeergelegenheid.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief