Foto: Corine Roks

N638 wordt parel tussen Rucphen en Zundert

RUCPHEN - De Provincie Noord-Brabant en aannemer BAM Infra zijn medio februari gestart met het groot onderhoud aan de provinciale weg N638 tussen Rucphen en Zundert. De opknapbeurt moet de weg veiliger maken én de leefbaarheid in de omgeving verbeteren. Het gedeelte tussen het Moervenstraatje en Schijfsebaan wordt als eerste aangepakt. Deze fase duurt zes weken. Alle werkzaamheden worden in fasen uitgevoerd om de overlast voor aanliggende bedrijven en woningen te beperken. Het gehele werk duurt naar verwachting tot midden oktober 2021.


Met wat oponthoud - als gevolg van eerst een beroepszaak inzake de aanbestedingsprocedure en vervolgens de komst van winters weer - is afgelopen maand een aanvang gemaakt met de opknapbeurt van de N638. Het leverde meteen mooie plaatjes op van een tolweg uit medio 1860, die tevoorschijn kwam nadat BAM Infra het bovenop liggende asfalt had gefreesd. Voor de Provincie Noord-Brabant kwam de ‘ontdekking’ niet als een verrassing, zo maakt contract manager Ward Gijsberts duidelijk. “Bij milieutechnische boringen bleek al dat die fundering er zat. Dat ie er zó mooi uitkomt, gebeurt echter niet altijd. Op afstand zien de klinkers er ook mooi uit, maar de stenen zijn ook heel erg broos en daardoor niet meer te gebruiken. Ze zullen dan ook grotendeels bij de puinbreker belanden.” In de voorbereiding van het project - waarbij naast BAM Infra ook de gemeenten Zundert en Rucphen nauw betrokken zijn geweest - is volgens Ward Gijsberts flink geïnvesteerd in de communicatie met omwonenden en ondernemers. “Zo zijn er met restaurant De Moerse Bossen aan de Rucphenseweg in Zundert gesprekken over de bereikbaarheid gevoerd. Klanten moeten er kunnen blijven komen. Dat zijn echt maatwerkafspraken.”

Passen en meten

De werkzaamheden aan de N638, die momenteel plaatsvinden tussen het Moervenstraatje en de Schijfsebaan, hebben dan ook nogal wat impact op de omgeving. Mark van Aert van Aardbeienkwekerij Van Aert aan de Rucphenseweg in Zundert is blij er ter hoogte van zijn bedrijf is gestart met de klus. “Eind april of begin mei begint voor ons bedrijf de grote drukte. Nu valt het nog mee, dus ik ben blij met de planning.” Hij is zeer tevreden over de wijze waarop BAM Infra de ondernemers rond de N638 overal bij betrekt. “Natuurlijk zal nooit iedereen honderd procent tevreden zijn, naar het contact met de uitvoerder verloopt prima. Er is goed meegedacht over de bereikbaarheid van mijn bedrijf. Aan de ene kant van de weg is een dubbel fietspad gecreëerd, terwijl aan de andere kant metalen rijplaten op het fietspad zijn gelegd zodat personenwagens op de plek van hun bestemming kunnen komen. Via een slagboom kan ik op deze manier mijn huis en bedrijfspercelen bereiken. Het is af en toe passen en meten, maar een beetje ongemak hoort bij zo’n groot project. Als het goed is, krijgen we er straks een mooie en veilige weg voor terug. Dat is ook heel hard nodig. De oude weg is gevaarlijk. Bij ons voor de deur moesten vrachtwagens soms uitwijken om elkaar te kunnen passeren.” Dat het werk aan de N638 ook de oude tolweg heeft blootgelegd, noemt Mark van Aert een mooie bijkomstigheid. “Ik heb er zelf ook foto’s van gemaakt.”

Leuk vooruitzicht

Dat er later dan voorzien is begonnen met de aanpak van de N638, pakt voor Van Beeck Asperges aan de Zundertseweg in Schijf ongunstig uit. “Eigenlijk zouden de werkzaamheden in september vorig jaar al van start zijn gegaan en dan zouden ze hier in maart of april misschien al klaar zijn geweest,” weet Corina van Beeck. “Dan hadden wee er geen dol mee gehad. Het karwei is echter opgeschoven en dat is voor ons ongunstig. We hebben hier een aspergeautomaat staan, de topmaanden voor ons zijn april tot en met juni. Dan zijn ze hier echter volop bezig met de weg. Fietsers kunnen dan wel bij ons komen, maar auto’s niet. En als mensen hier niet gemakkelijk kunnen komen met de auto, gaan ze misschien op een ander. Het is onzeker wat klanten gaan doen in deze situatie. Maar misschien valt het allemaal wel mee. ” Dat de planning van de werkzaamheden nu voor het bedrijf wat minder gunstig uitpakt, vindt Corina van Beeck jammer. Klagen wil ze echter niet. “Ik verwijt het de Provincie Noord-Brabant en BAM Infra niet, hoor. Ze denken echt wel met ons mee. Maar het blijft zonde.” Dat de N638 nu eindelijk wordt aangepakt, doet haar wel veel deugd. “Dat er hier straks een mooie weg ligt, is een leuk vooruitzicht. Het is ook echt nodig. De weg is veel te smal. Voor vrachtwagens is het altijd wringen. Ik ben ook blij dat er nu de nodige bomen weg zijn. Om te kunnen oversteken, moesten de kinderen altijd hun hoofd tussen de bomen uitsteken om te zien of er verkeer aan kwam. Levensgevaarlijk.”

Netjes geregeld

Volgens Cees Boeren, eigenaar van CB Muziekschool aan de Zundertseweg in Schijf, komt de reconstructie van de N638 als geroepen. “De bomen stonden veel te kort op de weg. Het is goed dat er bomen zijn weggehaald. Vorig jaar nog heeft een vrouw zich tegen een boom doodgereden. Tegemoetkomende vrachtwagens kon je maar amper ontwijken. De weg werd aan de zijkanten elke keer kapot gereden. Zeker ’s nachts was het super eng. Als de weg straks klaar is, zal het voor het verkeer een stuk rustiger zijn.” Dat de werkzaamheden tijdelijk voor wat hinder zorgen, is volgens Cees Boeren geen probleem. “De uitvoerder denkt goed mee. Vanuit de richting Zundert kan via een poort met code nu tijdelijk met de auto over het fietspad worden gereden. Bij het Moervenstraatje zijn metalen platen weggelegd en is verlichting aangelegd. Daar kan ook worden geparkeerd. Ik heb 150 leerlingen die hier elke week komen. Dat kan gewoon doorgaan. Het is allemaal heel netjes en correct geregeld.”

 



NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief