Isabelle van de Sanden-Robbeson: 'Vooral het spelen met de sluitertijd vond ik fascinerend'
Isabelle van de Sanden-Robbeson: 'Vooral het spelen met de sluitertijd vond ik fascinerend' Foto: Corine Roks

Drie nominaties: beginnend fotograaf Isabelle maakt indruk

Door: Corine Roks Algemeen

SINT WILLEBRORD - Isabelle van de Sanden-Robbeson uit Sint-Willebrord is nog maar acht maanden actief met fotografie en maakt al kans op de beste foto voor de National Geographic fotowedstrijd 2021. Voor elke categorie; landschap, dier en mens, had zij een foto ingestuurd, die nu allen zijn genomineerd om mee te dingen naar de hoofdprijs.

“Een rustend damhert in de categorie dier, een wolkendek in de bergen voor de afdeling landschap en een foto van mijn oudste dochter is genomineerd voor de categorie mens,” geeft Isabelle een opsomming. Fotografie trok haar al langer aan, een geplande reis naar Afrika trok haar over de streep. “Met mijn oudste dochter zou ik naar dit continent gaan, vandaar de wens voor een goede camera, vooral om de dieren en de natuur te fotograferen.” De camera lag in 2020 onder de kerstboom, de geplande reis naar Afrika werd wegens corona gecanceld. 

Experimenteren

Isabelle vertelt over haar eerste lessen in de digitale fotografie. “ Ik heb eerst een paar privélessen gevolgd, daarna nog een workshop. Vooral het spelen met de sluitertijd vond ik fascinerend. We hebben thuis zes Beagles en mijn wens was om de honden te kunnen fotograferen met bewegingsdynamiek terwijl zij renden. Iets dat me inmiddels goed lukt”, lacht zij. “Ik kreeg steeds meer grip op de camera en de verschillende instellingen. Functies als iso-waarde, diafragma en sluitertijd wist ik steeds beter te combineren,” waarbij Van de Sanden aangeeft dat vooral het zelf experimenteren belangrijk is. “Ik geef mezelf de vrijheid af te wijken van de standaard regels in de fotografie, waarbij ik graag met compositie speel.” 

Diepere betekenis

Een fotogeniek gebied dat op haar verlanglijstje stond waren de Amsterdamse Waterleidingduinen. Daar spotte ze een rustend damhert dat direct door haar op de sensor werd vastgelegd. “Zijn gewei was verveld, heel bijzonder, voor mij staat dit symbool met de overgang van zomer naar herfst, en de verandering in onze huidige maatschappij. Een beeld vol symboliek dat ik ‘Deer Change’s heb genoemd.” De fotograaf vervolgt: “Ik zoek naar beelden met een diepere betekenis. Wandel ik in het bos, dan valt mijn oog bijvoorbeeld op rottend hout, beelden waar anderen aan voorbij lopen.” Natuurfotografie heeft haar voorkeur.

Vrijheid

Zo ook de foto van de bergen van Madeira, waar zij afgelopen zomer met haar dochter verbleef. “We werden aan de voet van de bergen afgezet en vervolgden al wandelend onze weg naar de toppen. Deze lagen gehuld in mist, zo bijzonder, de zon maakte het plaatje compleet. Dit beeld draagt de titel ‘Above the Clouds’.” Aan het strand was het haar dochter die poseerde voor een gelaagde foto: “Door alle beperkingen rond corona heeft zij niet kunnen genieten van haar eerste studiejaar in Amsterdam. Met deze foto laat ik symbolisch het verlangen naar vrijheid zien, met de toepasselijke benaming ‘Hunger for Freedom’.” 

Haar genomineerde foto’s zijn hier te zien. Op de genomineerde foto’s kunnen bezoekers in verschillende rondes hun stem uitbrengen. De winnende foto’s worden bepaald door de stem van de jury én het publiek. Isabelle kan naast een glazen award een jaarabonnement op National Geographic Magazine winnen. De winnende foto’s verschijnen in het decembernummer van de Nederlandse editie.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief