Herinrichting stationsgebied gaat inspraak in
<p>In het stationsgebied komen verschillende soorten vervoer samen.</p>

In het stationsgebied komen verschillende soorten vervoer samen.

(

Foto: Britta Janssen

)

Herinrichting stationsgebied gaat inspraak in

VLISSINGEN - Het stationsgebied in Vlissingen, waarop de Prins Hendrikweg uitkomt, heeft meerdere functies en verschillende grondeigenaren. De gemeente Vlissingen wil het gebied met deze partijen opnieuw inrichten. Een duidelijkere structuur moet treinreizigers en andere bezoekers beter wegwijs maken in het aanbod van vervoersvormen en het combineren hiervan. Het college van burgemeester en wethouders heeft een concept-plan gemaakt, dat nu ter inzage ligt.


Het stationsgebied is een knooppunt voor vele studenten, forenzen en toeristen waar trein, bus, fietsvoetveer, fietsverhuur, gratis parkeergelegenheid en taxistandplaatsen samenkomen. In het gebied bezitten naast de gemeente onder meer de NS, Rijkswaterstaat en het waterschap kavels grond. De herinrichting moet het gebied beter toegankelijk maken voor nieuwe vormen van mobiliteit, zoals elektrische deelauto’s. Dat is volgens de wethouders John de Jonge en Sem Stroosnijder ook goed voor economische ontwikkelingen.

Wensen

‘Na online gesprekken met ondernemers en andere betrokken partijen in het gebied zijn er veel wensen geuit’, liet het college vorige week weten. ‘Met die wensen gaat het college aan de slag.’

De gemeente heeft geld gereserveerd om een visie voor het stationsgebied op te stellen. Als eerste wordt de Prins Hendrikweg heringericht. ‘Studenten lopen massaal over het fietspad, omdat er geen goed voetpad is’, schetste De Jonge eerder al een verbeterpunt. De Prins Hendrikweg leidt naar de Kenniswerf, waar meerdere scholen en bedrijven gevestigd zijn. Hier komen volgens Stroosnijder en De Jonge volop nieuwe bedrijven bij, net als in de binnenhavens, waarlangs de Prins Hendrikweg ook voert. Deze ontwikkelingen trekken extra bezoekers en zij moeten snel en duurzaam kunnen reizen. ‘Bijvoorbeeld de NS wil ook meer samenwerken met andere vervoerders’, aldus Stroosnijder, ‘zodat je bijvoorbeeld na je treinreis bij het station makkelijk in een elektrische auto kunt stappen om je bestemming te bereiken.’

Vlucht

De aanpak van het stationsgebied is een belangrijk onderdeel in de totale aanpak van de Kenniswerf en de binnen- en buitenhavens. ‘Zeker nu er financiële middelen beschikbaar zijn vanuit het compensatieplan “Wind in de Zeilen” neemt deze ontwikkeling een vlucht.’

Met extra mobiliteit trekt het gebied volgens de gemeente sneller nieuwe bedrijven en instellingen aan. Steeds meer mensen reizen anders, vanuit het oogpunt van duurzaamheid en meer thuiswerk. ‘Ze reizen minder met de eigen auto en meer met het openbaar vervoer of per fiets. Dat maakt het stationsgebied steeds interessanter en het vraagt om een doorontwikkeling naar een zogenaamde mobiliteitshub. Ook de verbinding met de binnenstad wordt daarmee beter.’
De uitstraling van het stationsgebied vraagt volgens Vlissingen ook om een oppepper. ‘De toerist die aankomt wil direct wat van Vlissingen zien of een blik werpen op de Westerschelde voor een welkom gevoel.’

Inzage

Het plan voor de vernieuwing ligt tot en met 17 november ter inzage bij de gemeente.

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief




 
CustomHtml_6