Bart Manz geniet van zijn baan als taxichauffeur.
Bart Manz geniet van zijn baan als taxichauffeur. Foto: Britta Janssen

Bart Manz chauffeurt door de Oosterschelderegio: ‘Ik zwaai wat af’

Door: Britta Janssen Algemeen

GOES - Hij mag al lang met pensioen, maar da’s Bart Manz niet gezien. Veel meer dan van thuiszitten, krijgt de Goesenaar energie van zijn afwisselende en sociale werk: taxichauffeur bij Citax voor specifieke groepen, zoals kinderen met een beperking. Voor Bart is een van de plezierige facetten van zijn baan dat hij heel veel gezichten ziet. Voor de kwetsbare kinderen is het juist fijn dat zij één vertrouwd gezicht hebben: dat van Bart. “Ik ben een taxichauffeur die zijn passagiers echt kent”, vertelt Bart, “en dat vind ik heel leuk.”

Bart rijdt gemiddeld 24 uur per week door Midden-Zeeland voor Citax, dat namens de gemeenten in de Oosterschelderegio het doelgroepenvervoer verzorgt. Het gaat dan onder meer om leerlingenvervoer, de haltetaxi en vervoer van inwoners met een Wmo-indicatie (Wet maatschappelijke ondersteuning). “Mijn dag begint meestal rond 7.00 uur met de leerlingen”, vertelt Bart. De Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland maakt voor Citax logische routes van alle adressen en die kan Bart online bekijken in zijn werkportaal. Ouders kunnen hun kinderen via een app bijvoorbeeld afmelden als ze ziek zijn. “Ik haal de kinderen thuis op en breng ze naar school. Velen hebben baat bij structuur en zitten daarom bijvoorbeeld op een vast plekje in de bus. Iedereen is anders. Dat maakt deze baan ook zo leuk. Geduldig zijn en sociale vaardigheden, inzicht hebben in hoe je het beste met anderen kunt omgaat zijn belangrijk. Als je iemands handleiding kent, kun je met iedereen omgaan. Een nieuw schooljaar met nieuwe kinderen is altijd even aftasten. Waar zit een kind bijvoorbeeld het beste? Als iedereen gewend is, worden het gezellige ritjes. Veel kinderen kijken ernaaruit.”

Jarig

Na de schoolroute doet Bart medische kinderdagverblijven en dagbestedingslocaties aan. In de middag brengt hij de leerlingen van school weer thuis. Bart is verantwoordelijk voor veilig en stipt vervoer. Binnen die taken probeert hij zo servicegericht mogelijk zijn werk te doen. “Als een leerling jarig is, haal ik die als laatste op, zodat we met z’n allen kunnen zingen als hij of zij de bus instapt”, glimlacht Bart. “Het moeilijkste vind ik streng zijn en wegrijden als iemand te laat is.” Gelukkig gebeurt dat niet vaak. “Ik probeer al het mogelijke om iemand toch te kunnen meenemen.”

Noodsituatie

Bart is veel met kinderen op pad, maar brengt ook volwassenen naar de dagbesteding of ‘s avonds ouderen naar de bingo. Die variëteit maakt iedere dag anders. Bart doet dit werk inmiddels ruim twaalf jaar en kent zo’n beetje iedere straat in de Oosterschelderegio. En alle zorgcentra. “Als iemand onderweg naar het toilet moet, rijd ik naar de dichtstbijzijnde zorginstelling. Die is nooit ver weg.” Bart vervoert vaak mensen die zorg nodig hebben. Dat maakt dat hij passagiers helpt met in- en uitstappen. Hij heeft ook wel eens een medische noodsituatie meegemaakt. Stressbestendig zijn is dan ook een waardevolle eigenschap voor dit beroep. “Ik heb de bus eens stilgezet op de Zeelandbrug, omdat een cliënt een epileptische aanval kreeg. Dat is gelukkig goed afgelopen. Bij calamiteiten bel ik 112. Daarom heb ik altijd mijn oortje in, zodat ik mijn handen vrij heb.”

De chauffeurs zijn niet medisch onderlegd, vertelt Kees de Steur, regiomanager Zeeland bij Citax. “Wel volgt ons personeel een cursus levensreddend handelen. Bij noodsituaties bellen ze altijd 112.”

Energie

Bart diende vroeger bij de Luchtmacht. “Daar moest je op je 55e stoppen.” Hij wilde blijven werken en kwam in de taxiwereld terecht. “Mijn man is taxichauffeur en vertelde er altijd mooi over. De zorg sprak me ook aan.” Zo kwam hij uiteindelijk bij Citax terecht. Je moet rijbewijs B hebben, maar als je de taxipas nog niet bezit, kun je die behalen in een leerwerktraject. “Chauffeur zijn geeft me veel energie. Ik zwaai de hele dag door naar collega’s en cliënten. Pas kreeg ik nog een briefje van een kind. ‘Hoi Bart, ik hoop dat je altijd mijn taxi blijft.’ Deze baan voelt niet als werk.”

PASPOORT:

Naam:
Bart Manz

Leeftijd:
69 jaar

Woonplaats:
Goes

Burgerlijke staat:
getrouwd met Johan

Functie:
taxichauffeur

Opleiding:
chauffeursdiploma

Hobby’s:
Polynesische muziek/zang/dans,
(verre) reizen

Bart Manz bij zijn bus waarmee hij jong en oud vervoert.


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief