Wethouder Peter Hoek en bestuurder Marc van der Steen in het Thoolse gemeentehuis.
Wethouder Peter Hoek en bestuurder Marc van der Steen in het Thoolse gemeentehuis. Foto: Stadlander/Gemeente Tholen

Stadlander gaat ruim 900 huurwoningen op Tholen verduurzamen

Door: Olaf Knook Algemeen

THOLEN - Stadlander gaat de komende tien jaar ruim 900 sociale huurwoningen op Tholen verduurzamen. Dat is zo’n 40 procent van alle huizen van de corporatie op het eiland. Sommige woningen kunnen niet meer opgeknapt worden en moeten dus worden gesloopt.

Stadlander trekt een kwart miljard euro uit voor dit project. De gemeente Tholen helpt mee, vooral op plekken waar huurwoningen gesloopt worden. “We grijpen die kans om de gebieden opnieuw in te richten”, vertelt wethouder Peter Hoek.

“We kijken nu namelijk anders naar de inrichting van een wijk dan tientallen jaren geleden.” Maar de wethouder heeft nog geen beeld van wat de totale kosten voor de gemeente zullen zijn. “Het prijskaartje is nog niet duidelijk. De uitvoering kost uiteraard geld, maar dat is nu nog niet zichtbaar.”

Eerste sloopwoningen

De sloop van de eerste 51 woningen zijn al aangekondigd door Stadlander. In Tholen gaan 33 huizen tegen de vlakte in de Ten Ankerweg, Simon Lindhoutstraat, Prins Bernardstraat en de Koningin Wilhelminastraat. In Sint-Annaland worden 18 huizen gesloopt in de Zuidstraat en de Kloosterstraat. De bewoners van de sloopwoningen zijn twee weken geleden geïnformeerd via een brief, gevolgd door een bijeenkomst.

In een later stadium worden andere buurten over het hele eiland aangepakt. Er worden meer woningen gerenoveerd dan gesloopt en vervangen door nieuwbouw. Stadlander bekijkt zorgvuldig welke woningen als volgende aan de beurt zijn.

‘Klaar voor de toekomst’

Met deze plannen maakt Stadlander het eiland klaar voor de toekomst. Alle woningen moeten vóór 2050 energiezuinig zijn. Dat is een eis vanuit de overheid. Met zo’n grote opgave kan de corporatie niet overal op hetzelfde moment aan de slag. Daarom heeft Standlander een planning gemaakt tot en met 2035. Ze noemen dat hun ‘routekaart’. De bewoners van de gesloopte woningen worden altijd tijdig op de hoogte gebracht, minimaal anderhalf jaar van tevoren.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief