Afbeelding
Foto: Luuk Roozeboom

Aan de keukentafel bij Theo de Jong en Ruud Bakker: ‘Ik zie het als een zakelijk huwelijk’

Door: Sanne Brusselaars Algemeen

Ondernemers zijn vaak dag en nacht bezig met hun onderneming. Maar wat drijft hen? Wat is hun motivatie? En waar liggen zij ‘s nachts van wakker? In ‘Aan de keukentafel met...’ gaan we met hen in gesprek en gaan we op zoek naar het bijzondere verhaal dat zij te vertellen hebben. Deze week: Theo de Jong en Ruud Bakker.

Ruud, een studie scheikunde is nou niet bepaald de opmaat naar ondernemerschap. Leg eens uit.
Ik had thuis een mooi voorbeeld; als klein jongetje vond ik wat mijn vader deed eigenlijk al heel mooi. Voor mij was het snel duidelijk dat ik geen carrière wilde maken als scheikundige. Het ondernemerschap trok mij enorm aan. Dat zit denk ik toch in onze familie. De roots van mijn familie liggen in de regio R’dam. Mijn opa had daar een oliehandel, later breidde hij dat uit met een autohandel (British Leyland) en in de jaren zeventig is daar nog een caravan-tak aan toegevoegd. Mijn vader, de oudste van 8 kinderen, en mijn moeder hebben de caravan-tak verder voortgezet. De broers gingen verder met de autohandel en oliehandel. Mijn ouders vestigden zich in Etten-Leur op industrieterrein Vosdonk, op een hoek, vandaar het ontstaan van de naam Vossenhoek! Mijn moeder was de drijvende kracht achter de shop. Alle artikelen op kampeergebied gingen door haar shop. Mijn vader gaf de aandacht aan de caravans zelf.

Je vader was de oudste van 8, in die tijd een verantwoordelijke rol.
Ja, dat klopt precies. Mijn opa ging letterlijk en figuurlijk de boer op en verkocht olie aan onder andere boeren. Die was een week van huis en mijn vader ging vaak mee om geld te verdienen voor het gezin. Er moest natuurlijk brood op de plank komen. De verantwoordelijkheid om voor het gezin te zorgen en hard te werken werd er met de paplepel ingegoten.

En jij Theo, ook scheikunde gestudeerd?
Nee hoor, haha. Ik heb Mavo gedaan en daarna de detailhandelschool afgemaakt. Mijn ouders hadden een autobedrijf en zijn in de jaren zeventig gestart met een caravanbedrijf op naam van mijn moeder. Later in ‘85 zijn daar campers bijgekomen. Als kind rol je mee in het bedrijf van je ouders. Al met al heb ik een hele mooie jeugd gehad. 

Bij de zaak ben ik onderaan de ladder begonnen. Dat was echt een mooie tijd. We gingen onze caravans zelf bij de leverancier in Duitsland ophalen met onze vrachtauto. Mijn vader mikte het dan zo uit dat we tegen lunchtijd bij onze leverancier aankwamen. Konden we direct aanschuiven!

Ruud: Zeker een mooie tijd. Je deed toen nog zaken met familiebedrijven; je had nog een échte band met deze bedrijven. Je werd persoonlijk ontvangen door bijvoorbeeld de familie Bürstner.

Theo: Klopt! We zaten daar in die tijd lekker in de achtertuin te lunchen; daar kon mijn vader enorm van genieten. Dat is in de afgelopen decennia behoorlijk veranderd. Op zich begrijpelijk dat het zakelijker is geworden, maar je mist wel de echte persoonlijke contacten.

Jullie zijn al een tijd compagnons, hoe is dat ontstaan?
Theo: In de jaren zeventig had je nog 21 caravanbedrijven in onze regio. Onze ouders kenden elkaar al goed en organiseerden in Leysdream een vakantiebeurs. Zo kwamen we in contact met al onze collega-bedrijven in de regio. In ‘96 zijn we met al deze bedrijven een samenwerking begonnen. De A-58 Caravan-route. Zeker voor die tijd best vooruitstrevend.


Ruud: Jazeker! We wilden samenwerken en de regio versterken - informatie uitwisselen. We wilden klanten in onze regio’s vasthouden. Theo en ik waren wel de kartrekkers van de club; zo hebben we elkaar goed leren kennen

En hoe is de samenwerking verder ontstaan?
Theo: Ik ben destijds een samenwerking aangegaan met Ton en Antoinette van Mobile Drôme uit Roosendaal. Zelf had ik best een pittige tijd achter de rug. Ik had flink geïnvesteerd en rondom de eeuwwisseling lag de markt op zijn gat. Destijds groeide Mobile Drôme uit z’n jasje en daarom wilden we grond kopen op Borchwerf II. Het idee was om beide bedrijven op die locatie onder te brengen. Ik zag dat best zitten en wilde met Toine en Antoinette samenwerken op campergebied. Mijn voorstel was om Ruud, die een goede marktpositie had in caravans, maar ook met de camper-tak met goede merken was begonnen, erbij te betrekken. Zo is onze samenwerking in 2006 tot stand gekomen.

Jullie samenwerking is best uniek, jullie zijn als persoon best verschillend.
Ruud: Kijk, ik zie het als een zakelijk huwelijk. Je moet vooraf goed weten waar je aan begint. Op papier kun je een mooi plan hebben, in de praktijk moet het goed werken en moet je elkaar door en door kennen en vertrouwen. Onze ouders kenden elkaar al. Theo en ik wilden niet zomaar in het diepe springen en hebben een bureau ingeschakeld om ons allebei eens goed door te lichten en vooral te kijken naar karaktereigenschappen.

En wat leverde dat op?
Theo: Uit ons karakterprofiel kwam meteen naar voren: ik ben de denker en Ruud is de beslisser. Hij is het gaspedaal en ik ben af en toe de rem.

Ruud: Daarmee vullen we elkaar goed aan. Zelf heb ik meer drang op groei en ambitie, Theo is terughoudender. Het mooie is dat Theo ervoor zorgt dat onze plannen beter doordacht zijn; we staan beter stil bij diverse scenario’s.

Theo: Onze karakters zijn verschillend, maar de passie om te ondernemen en de ambitie om te groeien en te innoveren bindt ons.

Met de komende vergrijzing hebben jullie de wind in de rug, was dat altijd zo?
Theo: Nee hoor, was het maar zo eenvoudig. Toen we hier in 2007 gingen bouwen kwam kort erna de bankencrisis; spannend. We hadden de handtekeningen al gezet. Gelukkig groeiden we tegen de stroom in en moesten we een stevig beroep doen op onze organisatie - die destijds nog niet berekend was op de snelle groei. In 2011 zakte de markt behoorlijk in, toen hebben we moeten saneren. Dat was niet leuk, maar op dat moment wel noodzakelijk.

Ruud: En toch hebben we in dezelfde periode besloten om ook te investeren in ons Technocenter. Je moet ook lef hebben, durven dromen en vooruit blijven kijken naar kansen.

Vossenhoek en Mobiledrôme onder 1 dak, houden jullie 2 namen aan?
Theo: Klopt, we hebben 2 merknamen waar van oudsher veel in is geïnvesteerd. Het zou kapitaalvernietiging zijn deze namen op te geven. 

Ruud: Klopt, de markt kent ons door en door en onze klant weet: voor caravans ben je bij Vossenhoek aan het juiste adres én voor campers bij Mobiledrôme .

Opvolging: samen 4 zonen, wordt daar al over nagedacht?
Theo en Ruud: Ze zijn allemaal nog jong en aan het aftasten; we leggen er geen druk op. Als ze dit willen, moeten ze een weloverwogen besluit nemen. Ze moeten er echt voor kiezen en ook de mening van hun partner is belangrijk.

Met wie zou je zelf aan de Keukentafel willen zitten?
Ruud: Iemand uit de politiek. Niet zozeer één persoon, maar ik ben weleens benieuwd naar alle processen op de achtergrond. Wat me intrigeert is dat ik het wel eens vergelijk met een bedrijf met inkomsten en uitgaven. Ik ben benieuwd hoe dat werkt bij de overheid.

Theo: Ik zou mensen uit het onderwijs willen spreken. In hoeverre staat het onderwijs nog voor de realiteit? Ik vraag me steeds meer af: Hoe stomen we de huidige generatie klaar voor de arbeidsmarkt? 

Ruud Bakker 

Getrouwd met Belgische Anja Eysackers, 2 zonen: 24-jarige Niels en 25-jarige Robin

Passie: Hard werken. Ik heb scheikunde gestudeerd en had kunnen kiezen voor een mooie baan van 8 tot 5, maar daar lag mijn ambitie niet. Wat dat betreft lijk ik op Theo; Hard werken en moe thuis komen. Dat harde werken doe ik trouwens ook graag in de tuin. Lekker zonder telefoon. En ik geniet van onze vakanties met de camper.

Eigenaren: De Vossenhoek en Mobiledrôme en Partners.

Theo de Jong

Samenwonend en 2 zonen: 28-jarige Terence en 25-jarige Anthony

Passie: Mijn werk! Tot mijn 50e was ik 6 dagen per week bezig. Later ben ik meer gaan sporten. Daarnaast vind ik het natuurlijk heerlijk om in de zomer lekker te gaan kamperen.

Theo de Jong en Ruud Bakker



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief