Reggy Heijens (rechts) aan de keukentafel met Luuk Roozeboom.
Reggy Heijens (rechts) aan de keukentafel met Luuk Roozeboom. (Foto: Iris Bloks)
AAN DE KEUKENTAFEL

Directeur Reggy Heijens van Rijschool Blom: ‘Laat Mark Rutte maar eens komen’

Na in Zeeland geruime tijd als accountmanager en kredietadviseur bij de Rabobank te hebben gewerkt, verkaste Reggy Heijens (52) ruim achttien jaar geleden naar verkeersschool Blom, het bedrijf van zijn oom Rinus Blom. Inmiddels mag hij zich algemeen directeur en eigenaar van de onderneming noemen.


Was het een voorgenomen besluit om de zaak over te nemen of is dat meer een proces geweest?

Dat hebben we altijd wel in het achterhoofd gehouden. Als er geen optie was geweest om dat te doen, had ik er waarschijnlijk niet ingestapt. “Laten we het gewoon voor een jaar proberen’, zei Rinus nadat ik hem een keer gesproken had. Hij heeft toen een baan voor mij gecreëerd. Ik deed van alles. Hij had net een rijschool in Apeldoorn overgenomen, zodat ik ook regelmatig daar zat. Gaandeweg ben ik verder het bedrijf ingerold en heb ik in delen ook aandelen overgenomen.

Er komt natuurlijk een moment dat er wat serieuzer over overname van het bedrijf gesproken gaat worden.

De eerste keer was eigenlijk al in 2008 of 2009. Toen kwam de andere crisis er doorheen en hebben we moeten reorganiseren. Overname hebben we op dat moment uitgesteld. In 2014 zijn we opnieuw gaan praten.

Rinus runde het bedrijf sinds 1968. Dan praat je over een enorme periode. Kon hij het loslaten? Dat lijkt me lastig. Zo’n bedrijf is dan toch een beetje je kind.

Dat ging eigenlijk best goed. Ik denk dat we altijd prima overleg hebben gehad. Het is een proces van bijna tien jaar geweest. Ik was natuurlijk al heel lang directeur, terwijl Rinus een beetje aan het afbouwen was. Hij is als ambassadeur nog steeds zeer betrokken bij het bedrijf en doet ook nog promotiewerk. Het bedrijf draagt bovendien nog altijd zijn naam. Er is nooit overwogen om dat te veranderen.

Als eigenaar vind ik mijn eigen naam niet belangrijk. Het gaat om het bedrijf, om de mensen die hier werken en om onze klanten. Het moet daarnaast ook een beetje gezellig en gemoedelijk zijn. Dat is ook ons uitgangspunt. De koffie staat altijd klaar. Ook voor de cursisten. We proberen het voor iedereen aangenaam te maken. Het ging tot de coronacrisis ook heel goed. We hebben heel veel geïnvesteerd in nieuwe voertuigen en een mooi pand. De naam Blom komt daar ook groot op te staan. Rinus vindt het ook heel goed dat er geïnvesteerd wordt. Hij kan goed omgaan met de moderne tijd en ziet ook dat er nieuwe dingen moeten gebeuren. Nieuw management, nieuw leiderschap en investeren in nieuwe zaken vind ik belangrijk. Rinus kan daar wel overheen stappen.

Jij bent inderdaad van een andere generatie en brengt ook nieuwe inzichten mee. Wat is het verschil tussen jouw aanpak nu en die van Rinus?

Als je ergens al negentien of twintig jaar werkt en gedurende het laatste stuk zeggenschap krijgt, dan ga je het niet in één keer over een andere boeg gooien. Anders heb je die voorgaande jaren waardeloos beleid gevoerd, ook als je mededirecteur bent. Rinus is natuurlijk ‘self made’ ondernemer. Hij is met één auto begonnen en vervolgens gegroeid. Zijn vrouw zorgde voor de koffie bij de cursus, voor de administratie en voor de andere zaken. Nu is het anders. Management vraagt andere vaardigheden. Tegenwoordig moet je anders omgaan met personeel. We hebben nu veel meer andere klanten die bovendien veel meer vragen. Daarnaast hebben we veel meer bedrijfsgerichte opleidingen. Als bedrijf zijn we veel breder geworden.

Wat maakt jou trots als directeur van verkeersschool Blom?

Een aantal jaren geleden zijn we begonnen met banenmarkten waar vaak wel tachtig tot negentig personen naartoe komen. Mensen die op zoek zijn naar werk slagen er vaak in om een baan vinden nadat ze bij ons zijn geslaagd voor een rijbewijs of voor een van onze opleidingen. Ik vind het mooi dat we daar dan een kleine, maar belangrijke rol in hebben kunnen spelen. Dat is ook zo bij onze particuliere klanten die hun rijbewijs bij ons halen. Het is mooi om te zien dat wij een kleine rol spelen in mobiliteit van mensen.

Iedereen is enorm overvallen door de coronacrisis. Jouw bedrijf niet in het minst. Hoe zijn jullie hier doorheen gekomen?

Ik ben vrij nuchter. We hebben wat klusjes gedaan en wat aan bijscholing gedaan. Op kantoor hebben we gedeeltelijk doorgewerkt. Zelf ben ik druk geweest met allerlei steunaanvragen en het maken van liquiditeitsprognoses. Je gaat toch in scenario’s denken. Wat als het één maand duurt? Een half jaar? Wat gebeurt er als we tot het einde van het jaar dicht moeten?

Je maakt allerlei afwegingen die gaan van het gunstigste tot het ergste scenario. Het stoort me dat de rekening van de coronacrisis nu vooral bij de ondernemers wordt weggelegd. Daar wordt allemaal gemakkelijk over gedaan: ‘Dat hoort toch bij het ondernemerschap’ Nou, nee. Hier heb ik niet voor gekozen als ondernemer.

De laatste vraag: met wie zou jij wel eens aan de keukentafel willen zitten?

Laat Mark Rutte maar eens komen. Al wint hij elke discussie. Die man is zó welbespraakt en heeft ook altijd argumenten. Ik vind dat er in Nederland veel dingen fout gaan die best wel beter zouden kunnen. Zo ben ik van mening dat de privatisering veel te ver is doorgeslagen. Ook in de zorg. Aan de andere kant denk ik dat we zaken ook niet moeten onderschatten of altijd kunnen overzien.

Dan nog een allerlaatste vraag, Reggy. In hoeveel keer heb jij je rijbewijs gehaald?

Haha. Personenauto? In één keer. Mijn vrachtwagenrijbewijs in twee keer. Met mijn rijbewijs voor de bus moet in nog beginnen, maar ook dat wil ik halen. Ik wil natuurlijk ook bus kunnen rijden. Of mogen, laat ik het zo zeggen.

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief




<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=div-gpt-ad-1516715052435&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=internetbode.nl/moerdijk&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

FOTOSERIES