Christophe van der Maat geeft aan te duwen voor mobiliteitsoplossingen
Christophe van der Maat geeft aan te duwen voor mobiliteitsoplossingen Foto: Claudia Koole

"Over tien jaar praten auto's met elkaar"

Door: Remko Vermunt Algemeen

STEENBERGEN – Op uitnodiging van VVD Steenbergen was gedeputeerde Provincie Noord-Brabant Christophe van der Maat (VVD) gastspreker om te komen praten over de actuele status van mobiliteit in Brabant. Onder meer smart mobility, overnachtende truckers en knelpunten op snelwegen werden besproken. Maar of de kleinere kernen uit gemeente Steenbergen hier ook baat bij hebben, wordt betwist.

"Over 10 tot 15 jaar zal er een omslag gaan plaatsvinden", vertelt gedeputeerde Christophe van der Maat. "Maar er zijn geen klip en klare antwoorden hoe het eruit zal zien in 2050." Iedereen heeft vandaag de dag met de snelheid van de tijd te maken. Dat gaat niet alleen over auto's en ander vervoer op de weg dat steeds meer vast komt te staan, een probleem waarvoor provincie Noord-Brabant en diverse gemeenten reeds de noodklok hebben geluid, maar dat gaat ook over communicatie. En dan met name communicatie op de weg.

Futuristisch

Op de dag dat het bellen in de auto zwaarder gaat worden bestraft, gaan auto's steeds meer met elkaar communiceren. Smart mobility wordt dit genoemd. Van der Maat: "Diensten worden hierop afgestemd. Het is de toekomst om bijvoorbeeld stoplichten slim te maken. Je krijgt dan een groene golf op maat. Dat is geïntegreerd in het dashboard van de auto. Een ambulance wordt dan voortijdig aangekondigd. Ook een fietsvriendelijke gemeente hoort hierbij, vanwege communicatie met verkeerslichten." Het lijkt futuristische taal, maar een deel is reeds werkelijkheid. De eerste proeven zijn uitgezet op snelwegen om spookfiles tegen te gaan.

Zelfrijdend

Van der Maat: "Spookfiles, die hoeven niet te ontstaan. Dat is menselijk gedrag. Er is een proef geweest met kastjes in een wifi netwerk voor de snelwegcultuur. Door vooraf en op tijd een juiste snelheid aan te geven, kunnen spookfiles voorkomen worden. Auto's gaan zo met elkaar praten. We gaan toe naar zelfrijdende auto's. En omdat er steeds meer elektrische auto's komen, wordt de vervuiling ook tegengegaan." Met deze maatregel, door voertuigen met elkaar te laten communiceren via één groot wifi-netwerk, kunnen knelpunten op snelwegen worden opgelost en ontstaat er een ander vervoerssysteem volgens de gedeputeerde.

Aanbodgericht

Ook het openbaar vervoer wordt onderworpen aan deze smart mobility. Toch ziet VVD-er Nicky Broos dit niet zitten. "De kleinere kernen zijn nog steeds verstookt van openbaar vervoer. Hier moet een additioneel draagvlak voor gecreëerd worden. Zo niet, dan kan de provincie net zo goed opgeheven worden", laat Broos resoluut weten. Van der Maat geeft aan dat hij gemeenten nodig heeft om te innoveren hierin. "Het aanbod openbaar vervoer moet vraaggericht, verbindend en verantwoord zijn. We gaan toe naar een app on demand. Dan wordt het aanbodgericht. Een kaartje wordt dan wel duurder, maar dan kun je ook een hele stad door." De oplossing voor de kleinere kernen binnen gemeente Steenbergen zit 'm eerder in de informele netwerken die er meer moeten komen. Dan zijn het burgers die elkaar helpen met ondersteuning van de overheid.

Truckparking

Het struikelblok hierbij is of punt drie, te weten verantwoord vervoer, nog geldt aangezien niet iedere burger in het bezit is van een EHBO-diploma of dat een voertuig, waarmee wordt gereden en dat vol kinderen zit, wel verzekerd is. Het zijn uitdagingen waar men nog mee kampt. Evenzo is het een uitdaging om overnachtende truckers een eigen verantwoorde rustplaats te bieden. Van der Maat: "Het probleem wordt erkend door Rijkswaterstaat. Ik ben aan het duwen voor een oplossing om 800 parkeerplaatsen truckparking erbij te krijgen."

BIJDRAGE CLAUDIA KOOLE



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief