Afbeelding

Voorlopig geen rondweg voor Steenbergen

Algemeen,Nieuwsbrief,Nu Bergen op Zoom

STEENBERGEN - De kosten voor een rondweg om Steenbergen wegen niet op tegen de effecten die een dergelijke rondweg kan hebben. Die conclusie trekt burgemeester Ruud van den Belt. Een verkeersonderzoek dat de laatste tijd plaats heeft gevonden in Steenbergen wijst uit dat er weinig mogelijkheden zijn om Zeelandweg Oost, Kade en Burgemeester van Loonstraat te ontlasten. De opening van de nieuwe A4 in 2014 heeft ervoor gezorgd dat de verkeersstromen binnen Steenbergen zijn gewijzigd. Op de Zeelandweg Oost was een stijging zichtbaar, terwijl de hoeveelheid verkeer op de Franseweg ongeveer was gehalveerd. Op de Burgemeester van Loonstraat was de hoeveelheid verkeer nagenoeg gelijk gebleven. Na de herinrichting van deze weg is de verkeersintensiteit nog verder afgenomen. Maar, in het voorjaar van 2017, werden op verzoek van de gemeenteraad opnieuw verkeerstellingen gedaan op de belangrijkste invalswegen in de kern Steenbergen. " Hierdoor hebben wij inzicht gekregen in de intensiteit van het verkeer, maar ook hoe de verkeersstromen zijn", aldus de burgemeester. Resultaten Zo blijkt uit de verkeerstellingen dat slechts zes procent van de ruim zesduizend voertuigbewegingen in de Burgemeester van Loonstraat doorgaand verkeer is. De overige 94 procent zijn allemaal voertuigen uit Steenbergen, bestemmingsverkeer van buitenaf of intern verkeer. Relatief gezien is de verkeersintensiteit op de totale route hoog voor een 30km zone, maar volgens de gemeente is dit wel acceptabel voor de doorstroming. De werkgroep 'Herinrichting N257' heeft aangegeven dat zij graag zouden zien dat de verkeersintensiteit van de Burgemeester Van Loonstraat met 2400 voertuigen zou afnemen, maar tegelijkertijd beseffen zij ook dat een rondweg aanleggen voor slechts 2400 voertuigen niet realistisch is. De gemeente gaat nog wel uitzoeken of er een noordelijke ontsluiting kan komen voor de wijk Buiten de Veste, waardoor de verkeersintensiteit wellicht afneemt. Vracht- en landbouwverkeer Ook wordt er bekeken of de hoeveelheid zwaar verkeer beperkt kan worden, want mede door het vracht- en landbouwverkeer voelen ook fietsers zich nog niet veilig op de nieuwe weg. "Wij treden in overleg met de koepelorganisaties ZLTO en Cumela of er alternatieve routes voor het landbouwverkeer aangewezen kunnen worden."



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief