Guido van Tiggele (l) en Arnold Rosema (r) op de 'gemba' voor een koelinstallatie
Guido van Tiggele (l) en Arnold Rosema (r) op de 'gemba' voor een koelinstallatie Foto: Christel Schiphorst

Op de werkvloer bij Guido en Arnold: ‘Iedereen maakt hier impact!’

Door: Christel Schiphorst Algemeen

Wie kan er mooier vertellen over zijn vak dan degene die er dagelijks mee bezig is. Waar komt zijn of haar liefde voor het vak vandaan? Waarom hebben ze voor dit beroep gekozen? Wat is er nou zo mooi aan het vak? En hoe ziet een werkdag er eigenlijk uit? Deze week:Guido van Tiggele en Arnold Rosema. 

Nieuwkomer Guido van Tiggele (25) en Oud-gediende Arnold Rosema (54) zijn trots op het bedrijf waarvoor ze werken en op de ontwikkelingen die het bedrijf doormaakt. Arnold werkt al 32 jaar bij Kelvion Refrigeration BV en Guido is er na vakantiewerk en stage teruggekeerd en zet sinds maart 2022 zijn beste beentje voor. 

Van Goedhart naar Kelvion
Het bedrijf is begonnen onder de naam Goedhart, bijna 90 jaar geleden en is in 2016 verder gegaan onder de naam Kelvion Refrigeration.

In de steeds groeiende fabriek in St. Maartensdijk worden industriële luchtkoelers voor de koudetechniek, zoals voor o.a. koel- en vrieshuizen, distributiecentra, slachthuizen, skidomes en de automotive gefabriceerd, van begin tot eind.

Ga je met plezier naar je werk?
Arnold lacht: “Al 32 jaar heb ik dagelijks nieuwe uitdagingen. In al die jaren ben ik van de tekenkamer, via de werkvloer, naar R&D en Spareparts gegaan, om vervolgens mij verder te ontwikkelen in Adobe Software en het programmeren van software. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor marketing communicatie. Het is enorm veelzijdig.” Ook Guido is enthousiast: “Na zomerbaantjes en na mijn stage bij een ander bedrijf kon ik hier met mijn diploma op zak, aan de slag. Ik stapte al snel in de rol, die onze directeur Martin Quist op zich had genomen, namelijk die van Continuous Improvement Coordinator. Een enorme uitdaging!”

Wat zijn de uitdagingen?
“Wij zijn een fabrikant van prachtige producten, maar we hebben natuurlijk te maken met sterke concurrentie uit lage lonen landen,” legt Arnold uit. “Om concurrerend te blijven moeten we onze efficiency en kwaliteit optimaliseren,’ vult Guido aan.

Hoe pakken jullie die uitdagingen aan?
“Sinds anderhalf jaar zijn we bezig met een cultuur (en management) omslag binnen het bedrijf. We streven ernaar dat organisatie continue verbetert qua processen. Het effect hiervan moet zijn dat de kosten dalen, terwijl de kwaliteit en de productiviteit verbeteren. Hiervoor hebben we de Japanse Kaizen management methode omarmd. De Kaizen methode gaat over het verbeteren met kleine stapjes doen. Iedere medewerker of manager moet de vaardigheid hebben om afwijkingen te zien, te onderzoeken en het proces te verbeteren. De kracht van Kaizen zit hem in het snel omzetten en kortcyclus verbetering realiseren. Het is belangrijk dat medewerkers hun werkplek inrichten op een manier dat ze snel, makkelijk en foutloos conform de klanteisen kunnen werken. Hiervoor plannen we iedere week 30 minuten in, met iedere afdeling op de werkvloer. We vatten dit onder de noemer 5S momenten. In eerste instantie was er wat weerstand, maar nu dat iedereen ervaart dat er ook daadwerkelijk snel actie wordt ondernomen, oftewel dat ze zelf verantwoordelijk zijn om de verbetering in te voeren, zie je dat het hele bedrijf in bijzondere fase is gekomen.

Hoe is de samenwerking onderling?
“De samenwerking en betrokkenheid was altijd al goed, maar met onze nieuwe aanpak is de betrokkenheid nog verder gegroeid. Iedereen is bereid om een stapje extra te zetten. De collega’s van kantoor komen ook veel vaker naar de werkvloer. Die noemen we tegenwoordig ‘de gemba’ (‘daar waar het gebeurt’ in het Japans) om oplossingen te zoeken voor hun ontwerpuitdagingen, “ aldus Guido.

“Ook in de kantine zijn de veranderingen zichtbaar, en dan gaat het niet over de inrichting, die onlangs is verbeterd. Op de muur van de kantine hebben we over een lengte van wel acht meter, een productieproces in beeld gebracht (Value Stream map). Telkens hebben we sessies om te kijken waar de knelpunten zitten, en wat we moeten doen om die op te lossen. Continuous Improvement!” lacht Guido trots.

Wat doen die veranderingen met jullie?
“Naast de prachtige producten die we hier maken, zien we dat mensen boven zichzelf uitstijgen en zich enorm ontplooien. We streven écht allemaal naar die verdere verbeteringen en eigenaarschap’, benadrukt Guido.
“Iedereen maakt hier impact!”

Naam:
Arnold Rosema (54)
Opleiding:
MTS Werktuigbouwkunde en allerlei cursussen
Functie:
Admin. Product configuration & Marketing communications
Woonplaats:
Hoogerheide

Naam:
Guido van Tiggele (25)
Opleiding:
Logistics Management aan de BUas Breda (voorheen NHTV)
Functie:
Continuous Improvement Coordinator
Woonplaats:
Tholen



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief