Babice van de Ven in de Praxis bouwmarkt Etten-Leur. FOTO STELLA MARIJNISSEN
Babice van de Ven in de Praxis bouwmarkt Etten-Leur. FOTO STELLA MARIJNISSEN

Praxis Etten-Leur ook in de race voor BOV trofee

ETTEN-LEUR - Dit jaar gaat de jury van de BOV op zoek naar de beste franchise ondernemer in Etten-Leur. Drie kandidaten zijn hiervoor in de race. De winnaar mag op vrijdag 6 september de trofee in ontvangst nemen, voor de aanvang van het culinaire evenement Lekker Etten-Leur. Het overkoepelend orgaan van de Praxis kent eigen filialen en franchisers. Praxis Etten-Leur is een franchise onderneming maar de formule geeft hen daarnaast de vrijheid naar eigen inzicht te handelen. Dat heeft geresulteerd in een samenwerking met drie andere bouwmarkten die vallen onder één paraplu genaamd Beste Brabantse Bouwmarkten.


Ooit startten Harrie en Jeanine van Heeswijk hun ijzerwaren- en gereedschappenwinkel in de Bisschopsmolenstraat. De behoefte aan uitbreiding ontstond en Formido, de eerste grote bouwmarkt in Etten-Leur gevestigd aan de Grauwe Polder, was een feit. Er werd omgeschakeld naar Praxis, een formule die hen beter paste. Dochter Babice stapte in 1999 samen met haar echtgenoot Frank van de Ven in het familiebedrijf en namen het uiteindelijk, na de verhuizing naar het Trivium, in 2003 in zijn geheel over.

Franchise

Van de Ven had haar eigen redenen om een franchise onderneming te runnen. "Ik wilde mij concentreren op het management, het aansturen van de bouwmarkt, niet uitsluitend op de inkoop. Daarnaast wilde ik wel de vrijheid houden om klanten zo goed mogelijk te bedienen. Dan moet je ook buiten Praxis kunnen inkopen." De organisatie kent 180 filialen in Nederland, waarvan 40 in handen van franchisers. Van de Ven is bestuurslid van de franchisevereniging. "Je kunt natuurlijk achterover leunen in je stoel en alles voor je laten regelen, maar dat willen wij niet. We zitten wel degelijk aan het roer van ons eigen bedrijf."

Samenwerking

Het bestuur van de franchise ondernemingen heeft een aantal keren per jaar overleg met het overkoepelend orgaan Praxis over een aantal zaken zoals bijvoorbeeld bedrijfsvoering en - beleid, assortimentswissel en webshops maar houdt elkaar daarnaast onderling scherp. Adviezen en ervaringen van de ene vestiging worden door andere ter harte genomen. Waar mogelijk wordt actie ondernomen met bijvoorbeeld een gezamenlijke inkoop van producten buiten het bestaande assortiment.

Familiegevoel

Met een eigen inkoopbeleid naast het Praxis assortiment, een specifiek personeelsbeleid gericht op de medewerker en rekening houdend met duurzaamheid heeft de directie, ondanks of dankzij de franchise formule, een geheel eigen bouwmarkt gecreëerd. Zonnepanelen op het dak, géén wegwerpspullen zoals plastic bekers enzovoorts en personeel dat goed geïnformeerd wordt over artikelgroepen door middel van training in modules, zodat praktische kennis overgebracht kan worden op de klant. Daar past ook een praktijktraining in de werkplaats bij, zodat ook zij 'het gevoel in de vingers krijgen.' "Ik krijg er energie van dat ik mensen zie groeien", zegt Babice van de Ven. "Het personeel voelt betrokkenheid. We hebben hier een familiegevoel."

Samenwerking

Ondernemers houden van ondernemen en die eigenschap is Van de Ven niet vreemd. Via de franchisevereniging kwam contact tot stand met medebestuurslid Jan van Pul. Hij en zijn vrouw Claudia, eigenaren van filialen in Bergen op Zoom en Roosendaal, voelden de noodzaak hun winkel in Bergen op Zoom uit te breiden, wilden feitelijk niet stoppen met hun activiteiten maar wel afbouwen. Een samenwerking kwam tot stand. Die had ook tot gevolg dat in 2018 Formido Oudenbosch werd toegevoegd aan de Beste Brabantse Bouwmarkten. De winkel in Bergen op Zoom is inmiddels verbouwd en aanzienlijk uitgebreid, de bouwmarkt in Roosendaal gaat komend jaar verder investeren in duurzaamheid met onder andere LED verlichting en Formido Oudenbosch werd in oktober 2018 Praxis.

Aanjager

Volgens Van de Ven zijn de voordelen van een franchise onderneming aanzienlijk. "We hebben de naamsbekendheid, het marketingbeleid met bijvoorbeeld folders, een groot assortiment, een website en daarnaast onze eigen inbreng. We zijn vaak de aanjager om processen bij het hoofdkantoor te versnellen ten voordele van onze klanten."



 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=div-gpt-ad-1516714693299&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=internetbode.nl/etten-leur&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

FOTOSERIES



DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief