Er komt één beleid voor alle woonwagens in de gemeente Steenbergen
Er komt één beleid voor alle woonwagens in de gemeente Steenbergen Foto: Archieffoto

Woonwagencentra in 2020 volledig legaal

Door: Remko Vermunt Algemeen

STEENBERGEN - Er is jarenlang onvoldoende aandacht besteed aan de woonwagencentra in Steenbergen, waardoor onwenselijke situaties zijn ontstaan, zoals brandonveiligheid en illegale bouwwerken. Dat constateert de gemeente Steenbergen. Er zijn drie woonwagenlocaties binnen de gemeente, maar een speciaal woonwagenbeleid ontbrak tot op heden.

Eind 2017 besloot de gemeente Steenbergen dat het tijd wordt om woonwagencentra in de gemeente Steenbergen hetzelfde te behandelen als iedere andere straat of woonwijk in de gemeente, met voor iedere bewoner gelijke rechten en plichten. "Zo vinden wij dat het voor woonwagenbewoners ook mogelijk moet zijn om eigenaar te worden van de standplaatsen, die nu nog gemeente-eigendom zijn, maar dat er uiteraard ook voldaan moet worden aan de geldende wet- en regelgeving", aldus de gemeente.

Inventarisatie

Maar, dat was makkelijker gezegd dan gedaan, want daarvoor moet eerst een woonwagenbeleid opgesteld worden. In aanloop naar dat beleid constateerde de gemeente dan ook dat er te lang onvoldoende aandacht besteed is aan de woonwagencentra in de gemeente. De gemeente heeft drie woonwagenlocaties op haar grondgebied met in totaal 28 standplaatsen. Vijftien aan de Westlandse Langeweg in Steenbergen, negen aan De Weel in Dinteloord en vier aan de Tolsedijk in Nieuw-Vossemeer. Daarbij zijn alle standplaatsen op dit moment eigendom van de gemeente, maar de gemeente heeft geen woonwagens in eigendom. "Uit een eerste inventarisatie blijkt dat er wel sprake is van achterstanden in huurbetaling, contracten en onderhoud."

Toezicht

Uiteindelijk wil de gemeente naar een situatie waarin de standplaatsen worden verkocht aan de huidige huurders en de standplaatsen die niet gekocht worden moeten op termijn overgedragen worden aan de woningcorporatie. "Deze variant levert op korte termijn zichtbare resultaten, levert een financieel voordeel op en heeft vanuit de doelgroep positieve weerklank gekregen." Volgens de gemeente heeft de verkoop van de standplaatsen een positieve invloed op het vertrouwen van de bewoners in de gemeente, waardoor woonwagencentra toegankelijk worden voor medewerkers en het toezicht toeneemt.

Doelstelling

Het woonwagenbeleid wordt op 10 januari besproken in de oordeelvormende vergadering van de gemeenteraad. Uiteindelijk wordt op 25 januari besloten of de raad akkoord gaat met het nieuwe beleid. Mocht dat het geval zijn, dan wil de gemeente eind 2020 gerealiseerd hebben dat er op de woonwagenlocaties alleen nog maar personen wonen die daadwerkelijk staan ingeschreven op het adres. De standplaatsen zijn dan in eigendom van de hoofdbewoner(s) of worden verhuurd door de woningcorporatie. "Er wordt dan door alle bewoners, indien van toepassing, huur betaald voor standplaatsen en er zijn geen hogere huurachterstanden dan gebruikelijk is bij een woningcorporatie." Achterstallig onderhoud moet weggewerkt zijn, er mogen geen illegale bouwwerken meer staan en er mag geen sprake zijn van illegale ingebruikname van terreinen. Standplaatsen die in de loop van de tijd vrijkomen, worden alleen beschikbaar gesteld aan mensen die woonwagenbewoner zijn of afstammen van woonwagenbewoners. "Hiermee doen we recht aan de wens van de woonwagenbewoners."

Kosten

De komende drie jaar wordt verwacht 165.540 euro nodig te hebben voor het realiseren van dit woonwagenbeleid. In dat bedrag zit onder andere de inhuur van externen (108.000 euro) en het verplaatsen van twee woonwagens (20.000 euro).



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief