Foto: Shutterstock

Haringvlietbrug gaat zomer 2023 dicht voor verkeer

THOLEN - Mensen uit de gemeente Tholen die (regelmatig) van en naar de Randstad rijden krijgen volgend jaar zomer met een flinke tegenvaller te maken. De Haringvlietburg wordt zomer 2023 voor ongeveer twee maanden afgesloten voor verkeer om het beweegbare deel te vervangen. Dat betekent dat automobilisten die naar de Randstad willen te maken krijgen met minstens een uur langere reistijd. Verkeer vanuit Zeeland richting de Randstad moet dan namelijk gebruik maken van de N57 of de Moerdijkbrug. De werkzaamheden aan de brug hebben ook grote impact op de scheepvaart. De brug gaat namelijk heel 2023 niet open en dus kunnen hoge schepen helemaal niet passeren.


“We knappen het beweegbare deel van de Haringvlietbrug grondig op”, zo laat Rijkswaterstaat weten. “We vervangen de brugklep en het bewegingswerk, zoals de tandwielbaan en motoren. Daarnaast komt er een nieuw, uniform systeem voor bediening, besturing en bewaking van beweegbare bruggen. Dit systeem is al toegepast op de Wantijbrug. De Haringvlietbrug zal na renovatie worden bediend vanaf de Volkeraksluizen.”

Renovatie

“Vanaf 1 januari 2023 is het beweegbare deel van de Haringvlietbrug aan het einde van zijn technische levensduur. De brug wordt dan niet meer geopend om de hoge scheepvaart, hoger dan 13 meter, door te laten. Deze volledige stremming voor de hoge scheepvaart duurt tot de beweegbare delen van de brug en de technische systemen zijn vervangen en getest, naar verwachting in het najaar van 2023. De lage scheepvaart ondervindt weinig hinder van de stremming van de brug en de renovatiewerkzaamheden.” Dat is echter wel het het geval voor hoge scheepvaart, want deze kunnen de brug helemaal niet passeren gedurende heel 2023.

Onderzoeken

Ook voor de weggebruikers uit de gemeente Tholen die regelmatig gebruik maken van de Haringvlietbrug, wordt 2023 een pittig jaar. Voor zo’n acht weken lang wordt de brug namelijk afgesloten wat een langere reistijd betekent. In de praktijk betekent dat ongeveer een uur omrijden via de Moerdijkbrug of de Dammenroute. “De beweegbare delen van de brug worden naar verwachting medio 2023 gerenoveerd. Om de werkzaamheden uit te kunnen voeren is het noodzakelijk de Haringvlietbrug 7 tot 8 weken volledig voor al het wegverkeer af te sluiten. Hierbij wordt er zo veel mogelijk rekening gehouden met de renovatie van de Heinenoordtunnel en de afsluitingen die daarvoor nodig zijn. Het streven is om de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel niet tegelijk langdurig af te sluiten. Verder zijn we in gesprek met bedrijven om verkeer op de omleidingsroutes in deze periode te beperken. We zorgen voor een goede afstemming van de werkzaamheden met gemeenten, veiligheidsregio’s, openbaar vervoer, bedrijven en andere belanghebbenden. We werken vanaf 2025 aan het vaste deel van de Haringvlietbrug. Hiervoor voeren we nu al diverse onderzoeken uit. Het werk aan het beweegbare deel van de brug kan niet worden uitgesteld tot 2025.”

Noodzakelijk

“Het vervangen van de klep en het bewegingswerk van de brug is een complexe operatie”, zo legt Rijkswaterstaat uit. “Eerst worden de oude klep en het oude bewegingswerk uit de brug gehesen. Daarna wordt een nieuw bewegingswerk geplaatst en kan de brugklep worden ingehesen. Op de brug worden de technische systemen geïnstalleerd. Daarna kan de brug weer open voor het wegverkeer. Tenslotte moeten de nieuwe technische systemen worden ingeregeld en getest. Hiervoor is daarna nog een aantal nachtafsluitingen van de weg noodzakelijk. Pas als we zeker weten dat alles veilig werkt, kunnen we de brug weer veilig openen voor de scheepvaart.”

n
 



NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief