Afbeelding
Foto: Luuk Roozeboom

Aan de keukentafel met Natasja Ooms: ‘Mijn enthousiasme en drive zijn echt mijn kracht’

Door: Sanne Brusselaars Algemeen

Ondernemers zijn vaak dag en nacht bezig met hun onderneming. Maar wat drijft hen? Wat is hun motivatie? En waar liggen zij ‘s nachts van wakker? In ‘Aan de keukentafel met...’ gaan we met hen in gesprek en gaan we op zoek naar het bijzondere verhaal dat zij te vertellen hebben. Deze week: Natasja Ooms, eigenaresse van Keijzerskroon. 

Natasja, vertel ons eens, hoe rolde jij eigenlijk het ondernemerschap in?
“Nou, ik kom uit een ondernemersgezin. Mijn vader runde een graafmachinebedrijf, dus ik kreeg het ondernemerschap met de paplepel ingegoten. Mijn ouders hebben me altijd gestimuleerd. Toen ik 16 was, begon ik in een kapsalon te werken en ging ik naar de kappersschool. Ik merkte al snel dat ik meer wilde dan alleen knippen in een salon. De salon waar ik werkte had geen connectie met kapperswedstrijden, dus stapte ik over naar een grotere salon in Bergen op Zoom.”

En toen?
“Toen ik 23 was, besloot ik het op mijn eigen manier te doen. Ik had veel geleerd bij zowel kleine als grote salons en had sterke ideeën. Dus kocht ik een bloemenzaakje hier in Lepelstraat en bouwde het om tot een kapsalon.”

Indrukwekkend!
“Ja, haha! Ik had toen twee werknemers en dacht: als ik hen kan betalen met hetzelfde salaris, dan ben ik écht de bom. Een jaar later had ik al tien personeelsleden!”

Vond je het niet enorm spannend om die stap te zetten richting het ondernemerschap?
“Nee, eerlijk gezegd vond ik het toen nog vrij gemakkelijk. We kochten onze huizen destijds nog met één salaris, dus de markt was heel anders. Ik dacht: als het misgaat, verkoop ik het pand gewoon weer en ik kan altijd aan het werk als kapster. Nee, ik heb nooit angst gehad!”

Dat is de mentaliteit van een goede ondernemer, denk ik. Gewoon doorgaan en niet denken in onmogelijkheden.
“Precies!”

En binnen een jaar had je al een volwaardige kapsalon?
“Ja, inderdaad. We begonnen met zes stoelen en breidden binnen een jaar uit naar negen en later twaalf stoelen.”

Hoe kwam die enorme groei tot stand?
“Het begon met de kapperswedstrijden die ik deed. Door prijzen te winnen, kwam ik in de regionale kranten terecht. Dat trok zeker klanten aan.”

Ja logisch, je wint niet voor niets die prijzen natuurlijk. Maar tussen het knippen en ondernemen zit nog wel een heel groot gat, lijkt me.
“Absoluut. Destijds was ik nog getrouwd en nam mijn ex-man het zakelijke aspect helemaal op zich, dus daar hoefde ik me niet mee bezig te houden. Ik kon me gelijk focussen op de kwaliteit van de kapsalon maar was ook zeven maanden per jaar in het buitenland om kappers te trainen met workshops, hun te inspireren met shows en ik maakte trendcollecties. Die kennis nam ik dan weer mee terug naar de onderneming.”

Als kapper zeven maanden in het buitenland. Dan zit je wel écht in de top van het vak, lijkt me.
“Dat is ook zeker zo, maar daar heb ik ook hard voor geknokt. Ik heb altijd veel ambities gehad en ik ging geen uitdaging uit de weg. Sterker nog, zonder die uitdagingen vond ik er niks aan. Maar ja, het was hard werken. Zeker als vrouw.”

Oh ja? Je zou denken dat er juist vrouwen aan de top zitten in het kappersvak.
“Dat is dus helemaal niet zo! Hoe verder je de ladder opklimt, hoe meer vrouwen er afvallen. Dat komt toch omdat vrouwen kinderen krijgen en dan vaak erbij blijven knippen, maar niet volledig focussen op hun carrière. Gelukkig had ik daar wel de ruimte voor.”

Wat was die kennis die je opdeed in het buitenland?
“Dat waren voornamelijk de trends en ontwikkelingen binnen het kappersvak. Het kappersvak evolueert constant en je moet als kapper altijd bovenop de mode zitten. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een klant aan jou moet uitleggen wat de laatste mode is.”

Je hebt dus wedstrijden en shows over de hele wereld gedaan. Wat heeft dat je opgeleverd?
“Vooral naamsbekendheid. De naam Natasja Keijzer heeft echt bekendheid opgebouwd binnen de kapperswereld. Daarom ben ik een tijd geleden ook gestart met een YouTube-kanaal waar ik gratis tutorials deel om andere kappers te inspireren.”

Heb je veel views?
“Haha, drie miljoen maar dat is volgens mijn kinderen helemaal niks. Toch bereiken die video’s niet alleen kappers maar ook klanten, waardoor er klanten van heinde en ver naar mijn kapsalon in Lepelstraat komen.”

Waarom heb je destijds gekozen voor Lepelstraat?
“Lepelstraat is natuurlijk een heel leuk dorp. Maar daarnaast komt mijn vader hier vandaan én is mijn kapperscarrière hier begonnen. Ik moet wel zeggen dat mensen me destijds afraadden om hier mijn zaak te beginnen, maar daar ben ik vol tegenin gegaan.”

En met succes.
“Precies! Het tegendeel is waar!”

Je bent ambitieus en creatief. Maar hoe zit het met het zakelijke aspect? Dat lijkt me niet jouw favoriete bezigheid.
“Dat klopt inderdaad, de cijfertjes kosten me veel meer energie. Maar ik heb sinds de verbouwing ook het financiële verhaal zelf onder controle en daar ben ik alleen maar heel blij mee. Gelukkig heb ik goede mensen om me heen die me daarmee helpen. En na een cursus én anderhalf jaar ervaring begrijp ik nu ook de cijfers goed.”

Vind je het fijn om daar nu ook de regie over te hebben?
“Absoluut. Het heeft even geduurd, maar ik kan nu op basis van de cijfers zien wat wel en niet werkt voor de kapsalon. Het is heel fijn om als ondernemer zelf te kunnen zien hoe je kapsalon ervoor staat, en het niet van iemand anders te horen. Dus na anderhalf jaar kan ik nu zelf zeggen dat het super goed gaat met mijn bedrijf!”

Wat een inspirerend verhaal! Heb je altijd al zoveel ambities gehad?
“Ik denk van wel. Ik wilde als kind bijvoorbeeld ook altijd winnen met spelletjes. Mijn moeder raadde me vroeger al af om mee te doen aan de Kleine Tour in Steenbergen, puur omdat ik overal de beste in wilde zijn. Maar niet op een vervelende manier hoor!”

Nee, zo komt het ook niet over! Klinkt als een gezonde eigenschap voor een ondernemer.
“Dat denk ik ook. Dat enthousiasme en mijn drive zijn echt mijn kracht!”

We moeten het gesprek helaas afsluiten, maar niet zonder onze vaste laatste vraag: Met wie zou jij aan de keukentafel willen zitten?
“Moeilijke vraag.. Ik heb natuurlijk wel eens de vraag gehad ‘wie zou je wel eens willen knippen’.”


Nou, dat is misschien wel een betere vraag voor jou.
“Ik roep dan altijd Willem Alexander. Die man heeft heel mooi dik haar, dus dan jeuken mijn handen. Dat kan wat mij betreft wel beter!”


Maar hij moet natuurlijk wel nog op een postzegel en euromunt passen.
“Ja, het mag wel statisch zijn, alleen het kan wat mij betreft wel wat beter. En als ik hem dan toch knip dan drink ik wel gelijk een bakje koffie met hem aan de keukentafel!”

Paspoort
Naam: Natasja Ooms
Leeftijd: 48
Bedrijf: Keijzerskroon (Voorheen Haren van de Keijzer)
Kinderen: Twee kinderen, Thijmen (18) en Sarah (19)
Wat zijn jouw hobby’s?
“Mijn passie ligt echt in mijn werk. Het gaat niet alleen om het knippen zelf, maar om alles eromheen. Ik maak moodboards, doe fotoshoots, en volg trainingen. Dus eerlijk gezegd heb ik niet echt hobby’s. Ik heb momenteel helemaal geen tijd voor ze en wil er ook geen tijd voor vrijmaken!”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief