Geen riviercruiseschepen op Tholen.
Geen riviercruiseschepen op Tholen. Foto: Mike Bird

‘Oud-Vossemeer en Flupland zijn ongeschikt voor aanlegsteiger cruiseboten’

Door: Olaf Knook Politiek

THOLEN - De havens van Oud-Vossemeer en Sint Philipsland zijn geen geschikte plekken om alsnog een aanlegsteiger voor riviercruiseschepen op het eiland te realiseren. Dat zegt wethouder Frank Hommel. Tijdens de evaluatie van het verworpen voorstel om een aanlegsteiger in de haven van Tholen te bouwen, komt dit naar voren. Wat er gebeurt met de twee miljoen euro die gereserveerd was voor het steigerproject, is nog niet bekend.

Tijdens de evaluatie van het gestaakte steigerproject op maandagavond 25 september bespreekt wethouder Frank Hommel met de gemeenteraad over de leerpunten, wat de doorslaggevende factoren waren en hoe het nu zit met de gemaakte kosten.

In 2017 werd de wens geuit om Tholen aantrekkelijk te maken voor riviercruiseschepen. Het idee was om een steiger in de haven te bouwen om deze schepen te ontvangen. Begin september werd dit plan stopgezet vanwege te weinig steun en zorgen over de verstoring van de zondagrust.

‘Gamechangers’

Volgens wethouder Hommel zijn er nog twee belangrijke ‘gamechangers’ die hebben geleid tot het stopzetten van het project. “Eerst bleek tijdens een oefening dat een cruiseschip buiten de haven niet kon manoeuvreren zoals verwacht. Dit betekende dat het aanleggen buiten de haven niet haalbaar was. Rijkswaterstaat had gezegd dat er mogelijkheden waren om een vluchtsteiger aan te leggen, maar later werd duidelijk dat er te weinig aanlegplaatsen waren voor de beroepsvaart, wat de haalbaarheid bemoeilijkte.”

Daarnaast is de scouting tegen het plan voor een steiger. “Het werd duidelijk dat de installatie van de steiger gevolgen zou hebben voor de lokale scoutinggroep. De scouting gaf aan dat als de steiger er zou komen, ze hun activiteiten voor de oudere groepen niet meer konden voortzetten. Dit werd echter pas duidelijk nadat de plannen al ver gevorderd waren, en we konden dit niet voor de tekenfase weten.”

Financiële risico’s

Wethouder Hommel benadrukt dat het stopzetten van het project geen financiële risico’s met zich meebrengt. Het overgrote deel van de gemaakte kosten, ongeveer 150.000 euro, zijn gerelateerd aan bodemonderzoek en het aanpakken van verontreiniging, die ongeacht het voortzetten van het project gemaakt moesten worden. Hij voegt eraan toe dat Tholen, gelegen aan de noord-zuid verbinding tussen Amsterdam-Rotterdam en België, een strategische positie inneemt. Dit maakt Tholen een toegankelijke locatie voor de scheepvaart, maar de logistieke uitdagingen blijken te groot.

Sint-Philipsland en Oud-Vossemeer bevinden zich ook langs dezelfde route, maar volgens Hommel zijn ze niet geschikt voor de aanleg van een steiger. “Sint-Philipsland heeft te maken met een getijdenhaven en Oud-Vossemeer is niet geschikt vanwege zijn locatie direct langs een drukbevaren binnenvaartroute in Europa. Daarnaast moeten we dan een aanzienlijk hoge steiger bouwen om de vaste wal te bereiken.” Volgens de wethouder zouden ze met een budget van twee miljoen euro hier zeker niet kunnen slagen.

Twee miljoen euro

Wat er wel gebeurd met de twee miljoen euro die oorspronkelijk was gereserveerd voor het steigerproject, is momenteel nog niet bekend. De gemeente zal naar verwachting bij de nieuwe begroting met nieuwe ideeën komen voor de twee miljoen euro.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief