Onvrede over het onderhoud van de bruggen.
Onvrede over het onderhoud van de bruggen. Foto: Archief Uitgeverij de Bode

Voortdurende zorg over Thoolse bruggen: ‘Wachten we op een ongeluk?’

Door: Olaf Knook Politiek

THOLEN - Leendert Bijnagte (SGP) vindt het belangrijk om blijvend aandacht te vragen voor de bruggen over het Schelde-Rijnkanaal. Hij is niet tevreden over hoe de bruggen worden onderhouden, waardoor het lijkt op ‘een herhaling van het verhaal rond de Haringvlietbrug’. Het raadslid wil dat er samen met de minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) en Rijkswaterstaat een oplossing wordt gevonden.

De snelheid op de Tholensebrug is nu verlaagd van 80 naar 50 kilometer per uur. Rijkswaterstaat ontdekte dat sommige voegovergangen op de brug sneller slijten dan gedacht. Met de lagere snelheid wil Rijkswaterstaat voorkomen dat kleine stukjes van deze voegen breken of losraken.

Sommige mensen zijn niet blij met het onderhoud van de oversteekbruggen tussen Zeeland en West-Brabant. Björn Schutz uit Oud-Vossemeer heeft eerder de Provincie gevraagd snel een goede oplossing te vinden voor de Thoolse bruggen.

De toekomst van de bruggen

Nu voegt Leendert Bijnagte zich hierbij en vraagt zich af of de wethouder dit probleem hoog op de agenda heeft staan. Hij wil weten welke afspraken de wethouder heeft gemaakt na overleg met het Rijk en/of Rijkswaterstaat en hoe het college naar de toekomst van de bruggen kijkt.

Bijnagte heeft specifieke vragen, zoals waarom de voegovergangen van de Thoolse brug niet tegelijkertijd met de vorige reparaties zijn vervangen. Ook vraagt hij waarom er geen bord aan het einde van de brug staat dat de snelheid richting Halsteren weer 80 kilometer per uur is.

‘Dat is toch niet de bedoeling?’

Hij merkt op dat er pas na 2028 een oplossing wordt gezocht. “Hoelang denkt de wethouder dat het duurt voordat er een oplossing is? Is de wethouder zich ervan bewust dat de problemen blijven bestaan tot er een oplossing is?”

Daarnaast maakt hij zich zorgen over mogelijke ongelukken door overbelasting op de bruggen. “Dit blijft waarschijnlijk doorgaan tot de brug grondig wordt gerenoveerd of vervangen. Of er moet eerst een ongeluk gebeuren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?”

Minder belasten

Bijnagte overweegt of het na vervanging van de voegen mogelijk is om de brug minder te belasten, bijvoorbeeld door het verwijderen van de betonnen rail en het vergroten van de afstand tussen voertuigen.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief